Sökning: "Media på 90 talet"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Media på 90 talet.

  1. 1. Attitydanalys på ett internetforum med general-purpose-verktyg

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Mårten Forssner; Frida Aldenbäck; [2022]
    Nyckelord :Sentiment Analysis; Internet Forums; General-purpose tool; Attitydanalys; Internetforum; General-purpose-verktyg;

    Sammanfattning : För människor uppstår det ofta problem vid behandling och organisering av stora mängder information. Detta ledde i slutet på 90-talet till att automatiserad textkategorisering började utvecklas. Sedan dess har tillväxten av sociala medier och sociala nätverk på internet ökat explosionsartat. LÄS MER

  2. 2. Den hotade kvinnligheten eller om konsten att stävja en kropp. Diskurser om klimakteriet i svensk media 2019.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Maria Rolin; [2022]
    Nyckelord :klimakteriet; menopaus; diskursanalys; Sverige; Foucault; Johannisson; medieanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : År 2019 slår svensk media rekord i antal rapporteringar om klimakteriet. Men när det gäller hur klimakteriet ska definieras eller hur länge det pågår, går experternas åsikter isär. Enligt WHO och Socialstyrelsen är klimakteriebesvär en diagnos, som graderas utifrån 11 olika symptom av psykisk och fysisk karaktär. LÄS MER

  3. 3. I vilken mån tar institutionella investerare hänsyn till sociala medier? : en studie om hur institutionella investerare värderar företag

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Jonathan Nyrén; Örn Peterson; [2021]
    Nyckelord :Valuation; social media; institutional investors; Värdering; sociala medier; institutionella investerare;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att empiriskt undersöka om institutionella investerare tar hänsyn till sociala medier vid värdering av finansiella tillgångar samt hur dessa investerare generellt värderar företag. Vi har valt att undersöka det här eftersom värdering är en komplicerad process som kan leda till markant skilda värderingar av samma företag. LÄS MER

  4. 4. Sociala mediers värde i rekryteringssammanhang : En kvalitativ studie av rekryterares beslutstagande, utifrån kandidaters profiler på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustaf Sjöblom; Ebba Berthem; [2020]
    Nyckelord :recruitment; social media; personal brand; decisions; prejudice; discrimination; rekrytering; sociala medier; personligt varumärke; beslut; fördomar; diskriminering;

    Sammanfattning : Det personliga varumärket som fenomen i rekryteringssammanhang har vuxit de senaste åren ändå sedan begreppets introducerades under det sena 90-talet. På samma sätt har användandet av sociala medier snabbt vuxit det senaste decenniet. LÄS MER

  5. 5. Vad säger du om artificiell intelligens, människa? : Diskurser, ramar och metaforer om AI i TT Nyhetsbyråns artiklar från 1980 till 2020

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Pernilla Rosenlind; [2020]
    Nyckelord :Artifical Intelligence; discourses; framing; metaphors; discourse analysis; Artificiell intelligens; diskurser; framing; metaforer; diskursanalys;

    Sammanfattning : Forskare och teknologer talar om artificiell intelligens som en revolution lika omvälvande som industrialismen och investerare har skyhöga förväntningar. Detta medan det hos allmänheten finns både okunskap om och rädsla inför AI, även om AI redan i dag tillämpas inom områden som sjukvård och industri. LÄS MER