Sökning: "Media research"

Visar resultat 6 - 10 av 6563 uppsatser innehållade orden Media research.

  1. 6. Partipolitiskt engagerade individers upplevelser av sin politiska påverkan genom sociala medier. En kvalitativ intervjustudie av unga vuxna svenska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tilly Hild; [2024-03-06]
    Nyckelord :“Political efficacy”; politisk påverkan; politiskt deltagande; sociala medier; unga vuxna; “connective action”; “collective action”; beständighet;

    Sammanfattning : The younger generation of today engages less in conventional political practices than previous generations when they were young (Dezelan, 2023, p.6). LÄS MER

  2. 7. “MAN DRUNKNAR I INFORMATION FAKTISKT, DET ÄR ETT JÄTTEPROBLEM”. En kvalitativ intervjustudie av hur forskare söker information i sitt forskningsarbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Clara Tullgren; [2024-03-06]
    Nyckelord :Information; informationssökning; forskare; mkv-forskare; Ellis modell; användar- och användningsstudier; Norden; medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : To search for information today is, by many, seen as an easy and uncomplicated task. All you need is a digital device and the knowledge of the world is there for you to find and use. LÄS MER

  3. 8. “De tror att jag hänger med kriminella, att jag är farlig, fast egentligen är det tvärtom ”. En kvalitativ studie om hur mediebevakningen på Göteborgs förorter påverkar identitetsskapandet hos ungdomar boende i områdena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jennifer Gunnarsson; Maja Pettersson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Förort; media; medieskugga; ungdomar; stigma; identitet; mottagarperspektiv; receptionsanalys; encoding decoding; sociala medier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how youth residing in the suburbs of Gothenburg perceive the media portrayal of their residential areas and how this representation influences their self-image and identity. To address the study's objectives, three research questions have been formulated to gain a deeper understanding of the subject: 1. LÄS MER

  4. 9. Trygghetens Tegnell. En kvalitativ studie om Folkhälsomyndighetens kommunikatörers syn på pandemins profet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jenny Fredrika Park; [2024-03-04]
    Nyckelord :COVID-19; kriskommunikation; Anders Tegnell; Folkhälsomyndigheten;

    Sammanfattning : Executive summary This research delves into the multifaceted realm of crisis communication, emphasizing its complexities, especially within the unprecedented context of the COVID-19 pandemic. Central to the study is the exploration of how media personification shapes public perceptions and, more specifically, the role of Anders Tegnell, a pivotal figure in the Public Health Agency of Sweden. LÄS MER

  5. 10. REVOLVERMAN ELLER BOLAGETS MAMMA? En kritisk diskursanalys av framställningen av kvinnliga och manliga entreprenörer i Dagens Industri

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Johannesen; [2024-03-04]
    Nyckelord :Diskurser; medier; affärstidning; Sverige; entreprenörskap; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Equality in the news media has been a topic of discussion in a variety of contexts and with different aspects throughout history. We continue to ask ourselves what the definition of equality is and when a country can be defined as an equal society. LÄS MER