Sökning: "Media självbild"
Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden Media självbild.
1. Intrycksstyrning på Instagram - En kvalitativ undersökning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : The aim of this study is to examine how university students at Linnaeus University choose to present themselves on the social media platform Instagram, and how they are affected by their other users. Our research questions are: How do university students present themselves on Instagram? How can these digital self-presentations be understood as impression management? And what are the rules that control our self-presentations on Instagram? The study has a qualitative approach and semi structured interviews have been conducted. LÄS MER
2. Reflections on One’s Own Body : An Approach to the Potential of Self-Image in HCI
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Self-image and the way we present ourselves to the world are highly relevant in today’s society, fostered to some extent by the ubiquitous use of technology. For example, the idealized body image that is disseminated in the media and on social networks can affect the relationship we have with ourselves. LÄS MER
3. Ridlärarens/tränarens bemötande av ungdomar med ätstörning
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and BiochemistrySammanfattning : Att upptäcka en elev med ätstörning är svårt då det inte alltid syns på utsidan. Ätstörning handlar snarare om en orättvis självbild, negativa tankar och känslor om sig själv. Elever med ätstörningar är därför en utmaning för ridlärare och tränare då kunskapen ofta brister. LÄS MER
4. Skrolla Vidare: En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: “Skrolla vidare “ En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Alice Wischer, Klara Johansson och Theodor Tranarp Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Identitet, TikTok, Motivation, Grupptillhörighet, Konsumenter Syfte: Uppsatsen ämnar att undersöka konsumenters användande av mediet TikTok och skapa en förståelse för motivationen till användandet samt konsumentkulturen och den sociala identiteten som uppstår till följd av det. LÄS MER
5. Svensk rapportering av de flyendes flykt - En komparativ narrativanalys av svensk massmedias rapportering kring syriska flyktingar 2015 och ukrainska flyktingar 2022
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med vår studie har varit att redogöra för svensk massmedias rapportering kring flyktingsituationerna kopplat till Syrienkriget 2015 samt Ukrainakriget 2022. Studien ämnade att belysa likheter och skillnader i narrativskapande i de respektive fallen. LÄS MER