Sökning: "Medial"

Visar resultat 11 - 15 av 449 uppsatser innehållade ordet Medial.

  1. 11. Unga vuxnas källkritiska förhållningssätt till mediefenomenet podcasts : En undersökning om podcasts och dess trovärdighet som informationskälla

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Matilda Tönning; Freja Åhrén; [2023]
    Nyckelord :Podcast; Source Credibility; Media; Trustworthy Media; Podcast Hosts; Audio Consumption.; Podcast; källkritik; Media; Tillförlitlig Media; Ljudkonsumtion; Podcastvärd.;

    Sammanfattning : This article aims towards developing further understanding regarding the relation between the media phenomenon podcasts and source credibility amongst young adults in Sweden. Furthermore, the foundation for this essay is based on the previous and current empiricism regarding both podcasts and source credibility. LÄS MER

  2. 12. Ordning i oredan : Ortografisk variation i tryckt 1600-talstext

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maria Hoppe; [2023]
    Nyckelord :ortografi; äldre nysvenska; stavning; grafonomi; intratextuell variation; 1600-tal; stormaktstid; Gustav Vasas bibel;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks den ortografiska variationen under svenskt 1600-tal, vilket faller under den äldre nysvenska perioden, med fokus på den intratextuella variationen och hur stavningen förhåller sig till stavningen i Gustav Vasas bibel (1541). Undersökningen utgår från tidigare forskning om stavning under den äldre nysvenska perioden som generellt har kategoriserats, av både nu- och dåtida författare, som oenhetlig. LÄS MER

  3. 13. I skottlinjen av medial kritik : En kvalitativ studie om medial kritiks påverkan på affärsrelationer i en triadisk kontext

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tyra Nilsson; Jasmin Zarei; [2023]
    Nyckelord :Triad; triadisk affärsförbindelse; affärsrelationer; matleveransföretag; medial kritik; förändring;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur medial kritik påverkar affärsrelationer i en triadiskkontext. Detta undersöktes genom fyra fallstudier där ett matleveransföretag agerar somleverantör, en restaurang som köpare och en slutanvändare som konsument. LÄS MER

  4. 14. Digital Hållbarhetskommunikation 2.0: Modeindustrins Hållbarhetsarbete och Digitala Kommunikationsmetoder : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete via digitala kanaler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Maja Fahlberg; Thea Richter Malm; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Supply Chain Management; Modeindustrin; Hållbarhet; Hållbarhetsarbete; Digital marknadsföring; Digitala kanaler; Hemsida; Sociala medier; Hållbarhetskommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med att samhällets krav ökar kring hållbart arbete och konsumenter efterfrågar mer hållbara produkter, har modeindustrin hamnat i rampljuset på grund av dess negativa påverkan. För att vända den negativa trenden med ohållbart mode behöver nya metoder utvecklas för bättre produktion och konsumtion. LÄS MER

  5. 15. Har källkritik inom journalistik försvunnit? : En kvalitativ tematisk analys på fyra olika publikationer om musikduon Hooja

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Emelie Lemberg; Lina Olsson Reise; [2023]
    Nyckelord :Source criticism; ethics; journalism; uses and gratification; framing theory; characters; thematic analysis;

    Sammanfattning : The popular music duo known as Hooja and DJ Mårdhund was during 2023 known by most of the Swedish population. They won prizes, did interviews and even had their own documentary by the Swedish public service SVT. LÄS MER