Sökning: "Medialisering"
Visar resultat 21 - 25 av 137 uppsatser innehållade ordet Medialisering.
21. Sakral Marknadsföring : religion i svensk reklam från början av 1900-talet.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how religious symbols have been used in marketing historically and how the use of religion in advertising may reflect different conceptions of religiosity. In this study, we look at which religions are used in marketing, whether it is possible to see a change in usage over time, and what it is about the religious symbols that makes them favorable to use in advertising. LÄS MER
22. Knivdådet i Vetlanda : – En fallstudie om hur knivdådet och gärningsmannen bakom attacken gestaltades i media samt hur det initiala terrormotivet påverkade rapporteringen
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Knivdådet i Vetlanda inträffade den 3 mars 2021 och strax efteråt, när det framkom att den misstänkte var utländsk medborgare, drabbades invånarna i Vetlanda av en “rasismvåg”. Därför var det vetenskapligt intressant att undersöka hur Vetlanda-Posten gestaltade knivdådet och gärningsmannen bakom attacken samt hur det inledande terrormotivet påverkade rapporteringen. LÄS MER
23. Medialisering av Allsvenskan - en konsekvens av covid-19? : En kvalitativ studie om mediers ökade inflytelse i svensk elitfotboll
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Hur resonerar allsvenska klubbar om medialiseringens inflytelse och vilken roll har covid-19spelat i den utvecklingen? Ur ett konstruktivistiskt perspektiv har jag utfört kvalitativa intervjuermed kommunikationsansvariga från sju olika allsvenska klubbar. Med ett institutionellt teoretisktperspektiv söker studien belysa medialiseringens inflytelse på svensk elitfotboll i en covid-19kontext. LÄS MER
24. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER
25. Alla kan vara med! : En kvalitativ genre- och textanalys av hur hälsofrämjande gympingprogram uttrycks i Sveriges Television med ett medialiseringsperspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur hälsofrämjande gymping framställs i program producerade av Sveriges Television (SVT) i olika årtionden ur ett medialiseringsperspektiv. Studien har i sitt urval gjort nedslag i tre programserier för att få utsnitt i hur genren Hälsofrämjande gymping sett ut. LÄS MER