Sökning: "Mediearbete"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Mediearbete.

  1. 1. “Jag känner alltid att jag har varit den som sticker ut…” : - En etnografisk studie om hur yrkesverksamma inom medie- och underhållningsbranschen uppfattar mångfald och dess inflytande i aspekter om mediemakt, mediepåverkan och representation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Marella Chamas Merei; Martina Lindman; [2022]
    Nyckelord :Mångfald; medie- och underhållningsbranschen; mediemakt; mediepåverkan; representation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad kunskap kring diskussionen om mångfaldens betydelse i medieproduktioner och mediearbete, i förhållande till aspekter om mediemakt, mediepåverkan och representation. Genom semi-strukturerade intervjuer med sju yrkesverksamma i medie- och underhållningsbranschen, med främst fokus inom dramaproduktioner för tv och film, är målsättningen att med hjälp av Kimberlé Crenshaws (1989) teori intersektionalitet, Vicki Mayers (2011) teori ‘The line’ (above the line/below the line) samt Pierre Bourdieus (1999) teori prekaritet att analysera respondenternas svar. LÄS MER

  2. 2. Mediebilder av två organisationer i relation till"news management"

    M1-uppsats, Institutionen för kommunikation och design

    Författare :Laila Romu; Eva Wiktorsson; [2009]
    Nyckelord :image; innehållsanalys; mediebild; news management; propaganda; retorik; semiotik; strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Sammanfattning I organisationers kommunikation är massmedier en av flera viktiga kanaler för att nå ut till människor. En organisations image, den bild som människor skapar sig av en organisation, kommer i många fall från medierna. Men att få tillgång till publicitet i medierna är inte självklart. LÄS MER

  3. 3. Organisationers medierelationer : en kvantitativ kartläggning av organisationers mediekontakt och medieverktyg

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och informatik

    Författare :Andreas Johansson; Ellinor Wetterblad; [2007]
    Nyckelord :Massmediekontakter; Organisationer; Mediearbete;

    Sammanfattning : Resultatet visar att stora organisationer i Sverige är väl medvetna om vikten av goda medierelationer och hur de byggs och förvaltas. De använder dessutom tillgängliga verktyg vid mediekontakter på rätt sätt vilket ökar chanserna till en rättvis eller till och med fördelaktig spegling av organisationen i media. LÄS MER

  4. 4. Från vision till verklighet? - en studie av två skolors arbete med medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lisa Nyborg; [2007]
    Nyckelord :medieundervisning; mediepedagogik;

    Sammanfattning : I dagens visuella samhälle är det medierna som skapar och förstärker föreställningar om vad som är rätt och fel, manligt eller kvinnligt, naturligt och onaturligt. Skolans styrdokument betonar vikten av arbete med medier i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Fallet Norrtimmer : En organisations mediehantering vid kris

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Karin Malmström; Camilla Nilsson; [2005]
    Nyckelord :massmediekontakter; företagskriser; krishantering; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem: Mediestrategier ingår som en del av en organisations kriskommunikation och massmedier spelar en viktig roll för organisationer både i tider vid kris och i tider utan kris. Norrtimmer är ett företag som under 90-talet gick igenom en stor kris. Företaget saknade vid detta tillfälle mediestrategier. LÄS MER