Sökning: "Medieekologi"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Medieekologi.

  1. 1. Nya perspektiv på medieekologi : En studie av hur ekoreligiöst inspirerad epistemologi kan fördjupa journalistisk etik

    Master-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Fanny Willman; [2023]
    Nyckelord :Media Ethics; Universal values; Communitarianism; Ecotheology; Journalism; Epistemology; Professional Ethics; Clifford Christians; Medieetik; Universella värden; Kommunitarism; Ekoteologi; Journalistik; Epistemologi; Yrkesetik; Clifford Christians;

    Sammanfattning : This thesis addresses the objective of formulating a moral-philosophically credible media ethics by encompassing two main dimensions: the examination of existing media-ethical models and the integration of sustainable arguments through utilizing eco-religious epistemology to overcome identified challenges. By incorporating eco-critical perspectives within the Media ecology tradition, which studies media as environments, the thesis proposes a creative intersection between established media theories and a theological tradition that tackles profound questions about humanity's place in the world. LÄS MER

  2. 2. Dystopiska hot och hoppfulla framtider : En ekokritisk studie av fyra svenska ungdomsdystopier utgivna mellan år 2011 och år 2020

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Gunilla Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Barn- och ungdomslitteratur; Ungdomsdystopier; Miljötematik; Ekokritik; Medieekologi;

    Sammanfattning : En stark samtida trend inom den svenska barn- och ungdomslitteraturen är dystopier, skildringar av dysfunktionella samhällen. Ungdomsdystopierna skildrar protagonister som tvingas förhålla sig till sönderslagna samhällen, samtidigt som de brottas med vuxenblivande och vänskapsrelationer. LÄS MER

  3. 3. Svenskämnets medier från pärm till pärm : En medieekologisk granskning av hur olika medier framställs i gymnasiala svenskläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Selma Brännström; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; medieekologi; medier; svenskläromedel; svenskämnet;

    Sammanfattning : I denna studie har fyra svenskläromedel för gymnasiet studerats i syfte att kartlägga hur olika medier framställs. Utrymmet de ges, konstruktionen av medierna och deras konkurrerande samspel har stått i fokus. LÄS MER

  4. 4. ”Allting kunde ha varit annorlunda” : En medieekologisk analys av Johannes Anyurus De kommer att drunkna i sina mödrars tårar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sebastian Laudon; [2021]
    Nyckelord :Johannes Anyuru; De kommer att drunkna i sina mödrars tårar; medieekologi; medieekologisk teori; dystopi; dystopisk litteratur; mediala gränssnitt; potentialitet; utanförskap; Matthew Fuller;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks de olika samhällen som skildras i De kommer att drunkna i sina mödrars tårar utifrån premissen att de är medieekologiska landskap som samverkar med, men även påverkar, de individer som lever i dem. Anyurus roman präglas genomgående av en ständig medial närvaro, vare sig det är böcker, tv-nyheter, mobiltelefoner eller videoskärmar, som romanens karaktärer tvingas förhålla sig till. LÄS MER

  5. 5. "Om någon i ens ålder inte har TikTok så tycker man att den är lite konstig" : En kvalitativ utforskande studie kring TikToks inflytande på ungdomars totala medieanvändning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Wilma Wernersson; Viktoria Hummelstedt; [2021]
    Nyckelord :media using; media ecology; social media; TikTok; youngsters; uses and gratification; Medieanvändning; medieekologi; sociala medier; TikTok; ungdomar; uses and gratifications;

    Sammanfattning : The main purpose of this essay is to investigate the role of teachers of religious education in the proactive work against violent extremism and radicalization. Furthermore, the ambition is to raise awareness of how these five teachers of religious education in the Swedish upper secondary schools and primary schools in the subject of religious studies work with and implement the school's democratic mission, and to find structures to teach about radicalization,fundamentalism, pro-violence extremism and terrorism. LÄS MER