Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Digitala hjältar eller etiska skurkar? : En kvantitativ innehållsanalys om användningen av oetiska och etiska metoder, samt andrafiering i konfrontationsvideos publicerade på Dumpen.se.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nora Edin; Olivia Filipson; [2024]
    Nyckelord :Professional journalism; citizen journalism; media ethics; othering; Dumpen; confrontation; Professionell journalistik; medborgarjournalistik; medieetik; andrafiering; Dumpen; konfrontation;

    Sammanfattning : Studien syftar till att, ur ett medieetiskt perspektiv, analysera vilka oetiska och etiska metoder som organisationen Dumpen använder samt att granska hur individer som söker kontakt med barn i sexuellt syfte andrafieras. Detta för att bidra med kunskap till forskningen kring journalistik och medieetik. LÄS MER

  2. 2. "Hooja" en ny form av makthavare : En kvalitativ undersökning om de etiska överväganden som görs vid namn- och bildpublicering av offentliga personer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Ellen Gustafsson; Cornelia Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Kvällstidningar; nöjesjournalistik; sociala medier; mediekultur; medieetik;

    Sammanfattning : On the eighth of July 2023, the Swedish tabloid newspaper Aftonbladet published the identities of the anonymous music group Hooja. The publication provoked strong reactions from the fans of Hooja. Only a few of the Swedish newspapers chose to publish the disclosure or to make a remark on it. LÄS MER

  3. 3. Etik och true crime : En narratologisk analys av nya aktörer på podd-marknaden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hedda Johansson; Leo Rosengren Hallin; [2024]
    Nyckelord :medieetik; true crime; narratologi; kommersialisering;

    Sammanfattning : De nya true crime poddarna på den svenska marknaden har under flera år varit under lupp och blivit kritiserade för att de inte förhåller sig till de journalistiska publicitetsreglerna och publicerar innehåll om fall där de anhöriga till offret förekommer i ljudklipp från rättegångsförhandlingarna, utan att ha blivit informerade om sin medverkan innan. Denna studies övergripande syfte är att utifrån en jämförelse mellan en ny aktör inom true crime, och ett mer etablerat mediehus, utröna i vilken mån de faktiskt förhåller sig till publicitetsreglerna   , och hur de båda aktörerna använder sig av fiktionella element för att bygga ett narrativ utifrån verkliga händelser. LÄS MER

  4. 4. Publicitetsregler för syns skull? : En kvalitativ intervjustudie om svenskliverapportering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Natalie Silfverberg; Oskar Waltin; [2023]
    Nyckelord :journalistik; medieformat; medieetik; publicitetsregler;

    Sammanfattning : Den journalistiska yrkesrollen har som grund att förhålla sig och efterleva de yrkesetiskareglerna, men även de publicistiska reglerna. Hur man efterlever dem i det skrivande formatetär tidigare beforskat, men inom liveformatet saknas forskning. Liveformatet har en rad olikautmaningar kontra den skrivande journalistiken. LÄS MER

  5. 5. Nya perspektiv på medieekologi : En studie av hur ekoreligiöst inspirerad epistemologi kan fördjupa journalistisk etik

    Master-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Fanny Willman; [2023]
    Nyckelord :Media Ethics; Universal values; Communitarianism; Ecotheology; Journalism; Epistemology; Professional Ethics; Clifford Christians; Medieetik; Universella värden; Kommunitarism; Ekoteologi; Journalistik; Epistemologi; Yrkesetik; Clifford Christians;

    Sammanfattning : This thesis addresses the objective of formulating a moral-philosophically credible media ethics by encompassing two main dimensions: the examination of existing media-ethical models and the integration of sustainable arguments through utilizing eco-religious epistemology to overcome identified challenges. By incorporating eco-critical perspectives within the Media ecology tradition, which studies media as environments, the thesis proposes a creative intersection between established media theories and a theological tradition that tackles profound questions about humanity's place in the world. LÄS MER