Sökning: "Medieinnehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade ordet Medieinnehåll.

  1. 1. ”Det är som att hela världen har fått ADHD” : En tematisk analys av motiven bakom varför människor väljer att aktivt minska sin skärmtid och konsumtion av traditionella nyhetsmedier och hur det går till

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Felicia Bylund; [2024]
    Nyckelord :medie- och kommunikationsvetenskap; tematisk analys; semistrukturerade intervjuer; digital detox; uses-and-gratifications; mediepåverkan; självreglering; självkontroll; lågengagemang; mångsyssleri;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom semistrukturerade intervjuer som metod förmaterialinsamling och en tematisk analys undersöka människors motiv och bakgrundtill att aktivt minska sin konsumtion av sociala medier och traditionella nyhetsmedier,antingen helt och hållet eller i tidsperioder. Samt vilka åtgärder som individen tar till föratt öka sin självkontroll och självreglering. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av Bloggbevakning som granskande Instagram-konto

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olga Berg Gorgén; Mathilda Wahlgren; [2023]
    Nyckelord :Instagram; medborgarjournalistik; kulturellt medborgarskap; tvåstegshypotesen; mediesamhälle; medieanvändare; opinionsbildare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mathilda Wahlgren och Olga Berg Gorgén “Betydelsen av Bloggbevakning som granskande Instagram-konto”. B-uppsats, Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. LÄS MER

  3. 3. Etisk konsumtion - ett krav eller en bluff? : en kvalitativ innehållsanalys av kritikstormen mot Nakd i en tid präglad av ett politiserat konsumtionssamhälle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Vilma Lassila; [2023]
    Nyckelord :social ohållbara arbetsvillkor; konsumentmakt; etisk konsumtion; autenticitet; konsumism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur en protest mot ett företags socialt ohållbara arbetsvillkor framställs av anställda, influencers, följare och journalister i media och skapar en diskussion om konsumentmakt i en samtid präglad av en socialt hållbar konsumtion. I den samtida debatten om en socialt hållbar konsumtion växer en diskurs om etisk konsumtion, det vill säga att enskilda individer kan skapa ett bättre samhälle genom medvetna val på marknaden. LÄS MER

  4. 4. News article segmentation using multimodal input : Using Mask R-CNN and sentence transformers

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gustav Henning; [2022]
    Nyckelord :Historical newspapers; Image segmentation; Multimodal learning; Deep learning; Digital humanities; Mask R-CNN; Historiska tidningar; Bildsegmentering; Multimodal inlärning; Djupinlärning; Digital humaniora; Mask R-CNN;

    Sammanfattning : In this century and the last, serious efforts have been made to digitize the content housed by libraries across the world. In order to open up these volumes to content-based information retrieval, independent elements such as headlines, body text, bylines, images and captions ideally need to be connected semantically as article-level units. LÄS MER

  5. 5. LOOPS LEARNING MANAGEMENT SYSTEM En studie ur ett infrastrukturperspektiv

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Peter Kåreklint; [2021-04-12]
    Nyckelord :Learning Management System; infrastruktur; upplevelse; utveckling; kommunikation;

    Sammanfattning : Utveckling av ett Learning management system är en del av en designprocess som består av en vision, en operativ bild och en specifikation där varje leverantör av ett LMS måste analysera en unik designsituation. Utvecklingen av Loops LMS är en process där olika metoder har använts. LÄS MER