Sökning: "Mediekunskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Mediekunskaper.

  1. 1. Mediekunskaper i samhällskunskapsämnet : En undersökning av samhällsläroböckers medieavsnitt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonas Karlsson; Jesper Kans; [2015]
    Nyckelord :Mediekunskaper; läroplansteori; samhällskunskap; utbildningsfilosofier; medieteorier; läroböcker;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka medieidéer och mediekunskaper som erbjuds i läroböckernas avsnitt om media från 1990-talet fram till 2010-talet och, beroende på hur medieidéerna och mediekunskaperna erbjuds i läroböckerna, hur en eventuell förändring av samhällskunskapsundervisningens primära mål ser ut i läroböckernas medieavsnitt. De frågeställningar vi ämnar besvara är: Vilka medieidéer erbjuds i läroböckernas medieavsnitt från 1990, 2000 och 2010-talet? Vilka mediekunskaper erbjuds i läroböckernas medieavsnitt från 1990, 2000 och 2010-talet?, Hur ser förändringen av hur mediekunskaperna erbjuds i läroböckernas medieavsnitt ut över tid? Och Hur har samhällskunkapsundervisningens primära mål i läroböckernas medieavsnitt förändrats över tid? Genom att föra samman Giddens medieteorier med Englunds utbildningsfilosofier har vi skapat tre mediekunskaper som vi har valt att kalla: essentialistiska mediekunskaper, progressivistiska mediekunskaper och rekonstruktivistiska mediekunskaper. LÄS MER

  2. 2. God, don't you ever feel like everything we do and everything we've been taught is just to service the future?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tor Kindahl; [2011-09-13]
    Nyckelord :Utbildningskonceptioner; Ämnesplan; ECA; Gymnasieskolan; Gy2011; Kursplan; Media Education; Media Literacy; Mediekunskaper; Medieämnet; Styrdokument; Tomas Englund;

    Sammanfattning : Titel God, don't you ever feel like everything we do and everything we've been taught is just to service the future?1 Författare Tor Kindahl Kurs MK1500: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin VT2011 Syfte Att undersöka vilken typ av mediekunskaper eleven kan utveckla i den svenska gymnasieskolan (Gy2011) och hur detta ska förstås i relation till forskning inom Media Literacy samt utbildningsfilosofier och politiska ideologier. Metod och material ECA (Ethnographic content analysis) och styrdokument för gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. Elevers mediekompetens i fokus ‐ En studie av hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin mediekompetens i ett FN‐rollspel.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Maud Ahlström; Peo Granberg; [2010-02-25]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; idealtyper; Mediekompetens; Media Literacy; ett utvidgat textbegrepp; Media Education;

    Sammanfattning : Elevers mediekompetens i fokus ‐ En studie av hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin mediekompetens i ett FN‐rollspel. Författare: Maud Ahlström & Peo Granberg Kurs: Examensarbete i Medie‐ och kommunikationsvetenskap Termin: Hösttermin 2009 Syfte: Vårt syfte är att analysera hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin mediekompetens i ett FN‐rollspel. LÄS MER

  4. 4. Det vidgade textbegreppet i svenskundervisningen på gymnasieskolan : En studie av sex svensklärares syn på och användning av text

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Nadine Larsson Larsson; [2010]
    Nyckelord :Svenskundervisning; gymnasieskola; svenska; mediakunskap; medieundervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka hur några lärare ser på och använder det vidgade textbegreppet i svenskundervisningen på gymnasieskolan. För att uppnå detta syfte formulerades tre frågeställningar som studien söker svar på. LÄS MER

  5. 5. Det vidgade textbegreppet i svenskundervisningen på gymnasieskolan : En studie av sex svensklärares syn på och användning av text

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Nadine Larsson; [2010]
    Nyckelord :svenska; det vidgade textbegreppet; medieundervisning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka hur några lärare ser på och använder det vidgade textbegreppet i svenskundervisningen på gymnasieskolan. För att uppnå detta syfte formulerades tre frågeställningar som studien söker svar på. LÄS MER