Sökning: "Medietexter"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade ordet Medietexter.

  1. 1. "Jag kommer att vilja dö när jag är i den åldern också" : En kvalitativ dokumentstudie om konstruktionen av äldres suicid i nyhetsmedia

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sarah von Knorring; Sofie Hansson; [2023]
    Nyckelord :äldre; suicid; ålderism; stigma; nyhetsmedia;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa dokumentstudie har syftat till att redogöra för nyhetstidningars nuvarande konstruktioner av äldre och äldres suicid. Suicid orsakar stort mänskligt lidande för de drabbade, och äldre har under flera år haft högst statistik på antalet suicid både nationellt och internationellt. LÄS MER

  2. 2. Efemär media och algoritmers påverkan på TikTok : en analys av TikToks “For You”-algoritm utifrån ett tidsbegränsat gränssnitt

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Johanna Laos; Sara Al-Juburri; [2023]
    Nyckelord :Efemär media; algoritmer; TikTok; uses gratification; användare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inom Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, på Lunds universitet finns det möjlighet att göra flertalet studier av kommunikativa processer. I uppsatsen “Efemär media och algoritmers påverkan på TikTok: en analys av TikToks For You-algoritm utifrån ett tidsbegränsat gränssnitt” analyserar Sara Al-Juburri och Johanna Laos huruvida ett relativt nytt fenomen som efemär media, respektive ett väletablerat fenomen som algoritmer påverkar medieagendan och kvinnor i åldern 20–26. LÄS MER

  3. 3. Gamestop, to the moon

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elliot Ottosson Fisher; Ludwig Elkander; Simon Kojo; [2023]
    Nyckelord :Social identitet; gruppidentitet; deltagarkultur; spreadability; Reddit; WallStreetBets; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien GamesStop, to the moon är författad av Simon Kojo, Ludwig Elkander och Elliot Fisher vid Lunds universitet i Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet har som mål att undersöka hur deltagarkultur kan visa sig på en social medieplattform som Reddit genom att djupdyka i den populära subredditen Wallstreetbets. Gruppen fick stor uppmärksamhet i och med den omtalade GameStop händelsen då småsparare fick upp aktiepriset på GameStops och utmanade de stora hedgefonderna på den Amerikanska börsmarknaden. LÄS MER

  4. 4. Hur kommunicerar ett av Sveriges elsparkcykelföretag trafiksäkerhet? : En fallstudie av Voi Technologys (risk)kommunikation om trafiksäkerhet på deras webbplats och app

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alicia Olofsson; Mergime Sulejmani; [2022]
    Nyckelord :Risk; riskkommunikation; retorik; elsparkcykel; trafiksäkerhet; mikromobilitet;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar att undersöka på vilket sätt elsparkcykelföretaget Voi Technology kommunicerar trafiksäkerhet på deras webbplats och app i förhoppning att påverka sina användare till ett trafiksäkert beteende. Materialet består av fyra medietexter från företagets webbplats och app. LÄS MER

  5. 5. "Får man det i ett meme-format, kan man skratta lite åt det" : en kvalitativ intervjustudie av unga människors medievanor utifrån deras attityder till memer och opinionstexter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Julia Runfors; Moa Dahlén; [2022]
    Nyckelord :Memes; memer; medievanor; opinionsjournalistik; sociala medier; tidningsmedier; intervjustudie; Social Sciences;

    Sammanfattning : Statistik och forskning visar att unga människor väljer bort traditionell journalistik för sociala medier i allt högre utsträckning. Samtidigt står journalistiken inför ständigt nya utmaningar att förhålla sig till i det digitaliserade medieklimatet. LÄS MER