Sökning: "Medieundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Medieundervisning.

  1. 1. Hur förändrades film- och medieundervisning som följd av Covid-19 pandemi utifrån både lärares och elevers perspektiv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Marija Ratković Vidaković; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; distansundervisning; film- och medieundervisning; IKT-verktyg; film- och mediepedagogik; film- och medieämnen; film- och medielärare; film- och medieelever; gymnasienivå;

    Sammanfattning : As of March 2020, due to the Covid-19 outbreak, numbers of students and teachers from pre-primary to tertiary education levels worldwide have experienced distance or semi-distance learning. Swedish teachers and students involved in the Media program and Aesthetics and media program (subprograms of Swedish secondary schools' national Social Science and Arts program) were affected by the situation as much as their colleagues and peers in other programs. LÄS MER

  2. 2. Sociala medier i högstadiets medieundervisning : En kvalitativ studie baserad på sex högstadielärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Björn Hedenberg; [2016]
    Nyckelord :Högstadiet; Samhällskunskap; Medieundervisning; Nyhetskonsumtion; Sociala medier; Källkritik;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att genom kvalitativa intervjuer undersöka hur undervisningen om media och nyhetsrapportering påverkas av att sociala medier är ungdomars främsta källa till nyhetskonsumtion på internet. Uppsatsen har ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv och vilar på Lev Vygotskijs och Roger Säljös teorier. LÄS MER

  3. 3. Med uppdrag som demokratins väktare : En studie om skolans medieundervisning i skuggan av dagens komplexa medielandskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Jonathan Hansson; [2015]
    Nyckelord :Medie- och Informationskunnighet; Medieundervisning; Demokrati; Värdegrund; Läroplan; Skola; Textanalys; Opinionsbildning; Världsbild;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökningen är att med hjälp av kvalitativ textanalys, statistikredovisning, tidigare forskning och medie- och informationskunnighet som teoretisk analysram undersöka betydelsen medieundervisning har för skolans demokratiuppdrag. Detta genom att kartlägga hur unga orienterar sig i dagens medielandskap och vidare se hur läroplanens innehåll kan relateras till tidigare forskning samt hur den avser att hjälpa kommande generationer att orientera sig i informationssamhällets komplexa verklighet. LÄS MER

  4. 4. Den nödvändiga mediekunnigheten : – En studie om lärares uppfattningar kring mediekunnighet och skolans medieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Nordström; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. ”DET ÄR JU SÅ MYCKET ANNAT HELA TIDEN” : Grundskollärares syn på digitala medier och MIK i skolan

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Annika Sandahl; [2014]
    Nyckelord :Digital kompetens; Grundskola; Informellt lärande; Kollaborativt lärande; Medie- och informationskunnighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en bild av förutsättningarna lärare har att arbeta med digitala verktyg och metoder i undervisningen idag. Hur uttrycker sig den enskilde läraren kring detta samt de nya krav som de upplever ställs på dem i denna digitala tidsålder? Jag intresserar mig för vad lärare anser krävs för att kunna använda både tekniken, tankarna och de nya arbetssätten i sina klassrum. LÄS MER