Sökning: "Medveten rörelseträning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Medveten rörelseträning.

  1. 1. Den motoriska träningens betydelse för koncentrationsförmågan : med fokus på lärandesituationen i skolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Bravell; Mattias Jackson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur skolor som arbetar med medveten motorisk träning bedriver denna verksamhet. Vidare ville vi undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar sambandet mellan motorik och koncentrationsförmåga samt hur medveten motorisk träning påverkar elevernas lärandesituation i skolan. LÄS MER

  2. 2. Kropp och hjärna i samspel : en studie av rörelsens betydelse för inlärning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Anna Carlsson; [2007]
    Nyckelord :lärande; rörelseträning; hjärna; koncentration;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa rörelsens betydelse för individens utveckling och förmåga till lärande. Vidare undersöks i vilken utsträckning rörelseträningen förekommer som undervisningsmetod i förskolan och vilken effekt den har på individen och gruppen som helhet. Metoden som användes bestod av tre olika delar. LÄS MER

  3. 3. Medveten rörelseträning - ur ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ingrid Thorin; Britt-Marie Schiöth; [2006]
    Nyckelord :elevhälsa; förebyggande; koncentration; lek; motorik; social kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka hur olika pedagoger arbetar med daglig medveten rörelseträning, och ta reda på eventuella effekter hos barnen.Vi beskriver rörelsens betydelse utifrån litteraturstudier och vilka effekter medveten rörelseträning kan ge. För att samla data till vårt arbete har vi använt oss av intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Förskolans balansgång mellan fri- och styrd rörelseträning : en kvalitativ studie om förskolors arbete med rörelseträning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Pia Saku; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The aim with this essay has been to investigate how preschools profiling in motor activity training, work to stimulate motor development of children. In order to study this, the main focus for the research has been on the following queries: What characterize motor activity training at the preschools studied? What is the purpose with the motor activity training of preschools which were studied? How do the preschools describe the affect that motor activity training has on children? How do the preschools look at the need for motor activity training? Method Four in-depth interviews were conducted with representatives of the chosen preschools profiling in motor activity. LÄS MER

  5. 5. Medveten rörelseträning-samverkan mellan skola och fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jan Eklund; [2001]
    Nyckelord :Education; Medveten rörelseträning; barns utveckling; fritidsverksamhet; Bunkefloprojektet; idrott i skolan.; Pedagogik;

    Sammanfattning : I mitt arbete undersöker jag vad medveten rörelseträning har för inverkan på barns liv, både fysiskt och socialt. Jag valde att göra undersökningen till stor del praktisk genom att starta ett Pröva-på fritids för de barn som ännu inte hittat sin fritidssysselsättning. LÄS MER