Sökning: "Mellanstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 562 uppsatser innehållade ordet Mellanstadiet.

  1. 1. Sex- och samlevnadsundervisning Lärarstudenters och nyutexaminerade lärares tankar kring sin yrkesroll och lärarutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Mergim Mehmeti; Emma Jeppsson; [2020]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; Mellanstadiet; Lärarutbildning; Kultur; Nyexaminerade lärare; Lärarstudenter;

    Sammanfattning : Under vår tid på lärarutbildningen finner vi en problematik med att sex- och samlevnadsämnet berörs ytterst lite och att vi i liten grad fått undervisning kring kulturella perspektiv på ämnet. Forskning som använts i det självständiga arbetet på grundnivå visade på en brist av kunskaper bland lärare kring ämnet sex och samlevnad, men även att ämnet är tabubelagt i ett flertal länder. LÄS MER

  2. 2. Alla individer är delaktiga i en maktrelation : Skönlitteratur och lärarhandledningar i ett kritiskt litteracitetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Karl Franzén; Nicklas Tält; Morgan Westerlund; [2020]
    Nyckelord :critical literacy; fiction; teacher’s manual; domination; diversity; design; kritisk litteracitet; skönlitteratur; lärarhandledning; makt; mångfald; design;

    Sammanfattning : I den föreliggande studien undersöks hur makt manifesteras i tre skönlitterära verk och hur bokförlagens lärarhandledningar till respektive verk beaktar de frågor om makt som manifesteras. De skönlitterära verken är anpassade för mellanstadiet och har uppmärksammats ute i verksamheten av oss skribenter. LÄS MER

  3. 3. Teknikundervisning. En systematisk kunskapsöversikt om hur olika faktorer påverkar elevernas möjligheter till en likvärdig undervisning i teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Caroline Eliasson; Layla Zreim; [2020]
    Nyckelord :teknikundervisning; likvärdighet; likvärdig teknikundervisning; likvärdig undervisning; social bakgrund; socioekonomisk status; utbildningsnivå; undervisningsstöd; grundskola; mellanstadiet; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Ett av grundskolans syften är att ge alla elever oavsett social bakgrund, socioekonomisk status och övriga behov samt förutsättningar en likvärdig utbildning. Dock visar denna kunskapsöversikt att långt ifrån alla elever får en likvärdig teknikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Den skönlitterära högläsningen i mellanstadiet : En aktuell undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ronnie Westling; [2020]
    Nyckelord :Högläsning – Skönlitteratur – mellanstadiet – digitala verktyg – val av skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur den skönlitterära högläsningen praktiserasi mellanstadiet enligt verksamma lärare. Studien arbetar efter frågeställningarna: “ Vad ärlärares inställning till den skönlitterära högläsningen?” , “ Vilka texter och verk föredrar lärareom de högläser för sina elever och varför ? ” samt “ Hur uppfattas möjligheterna att användadigitala verktyg vid högläsning av lärare? ” För att besvara frågorna utfördessemistrukturerade intervjuer med fyra verksamma lärare. LÄS MER

  5. 5. En historia full av liv : narrativ historieundervisning för mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :David Svensson; Elin Löfgren; [2020]
    Nyckelord :Narrativ; narration; narrativitet; historiemedvetande; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka verksamma historielärares uppfattning om narrativ historieundervisning. Den didaktiska pendeln har svängt i takt med de trender som färgat undervisningen och den narrativa traditionen har kommit och gått. LÄS MER