Sökning: "Member State"
Visar resultat 1 - 5 av 947 uppsatser innehållade orden Member State.
1. Hur uppfattningar om inputlegitimitet påverkar valdeltagandet i valet till Europaparlamentet -En kvantitativ undersökning av det svenska Europaparlamentsvalet 2019
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Throughout the existence of the European Union, the voter participation in the elections to the European parliament have remained on a comparatively low level. In each member state, participation in these elections have remained on a lower level than in elections to their respective national parliaments, often by a significant margin. LÄS MER
2. Svenska laddningsinfrastrukturen : Studie om hur den svenska laddningsinfrastrukturen måste utvecklas för att kunna tillgodose en fortsatt omställning av fossildrivna fordon till elektriska.
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : Hela världen står inför nya utmaningar till följd av klimatförändringar. I syfte att mitigera människans påverkan på klimatet har den Europeiska unionen och Sverige som EU-land beslutat att fasa ut användningen av fossila drivmedel. LÄS MER
3. EU:s socialpolitiska riktning : En klassificering av EU:s välfärdsregimstillhörighet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : The introduction of the European union’s pillar of social rights has marked a new chapter in EU social policy. The social policy of the union has been seen to affect the national welfare state of its members causing convergence between member states. LÄS MER
4. Screening of Foreign Direct Investments in Sweden : And its compatibility with European Union law
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : On December 1, 2023, the new Swedish Act on Screening of Foreign Direct investments entered into force. The Act aligns with similar legislation in multiple Member States of the European Union. The European Commission advocates for the extensive use of screening mechanisms within the Union, towards both third countries and other Member States. LÄS MER
5. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER