Sökning: "Mental hälsolitteracitet"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Mental hälsolitteracitet.
1. Läraren som gatekeeper : En kvantitativ studie om hur mellan- och högstadielärare skattar sinakunskaper gällande psykisk ohälsa hos unga, samt hur de upplever förutsättningarna att agera och initiera åtgärder vid behov.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar bland ungdomar. Skolan har en unik möjlighet att bidra i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Lärare har, genom en slags gatekeeperfunktion, möjlighet att tidigt upptäcka och initiera åtgärder för elever med psykiska besvär. LÄS MER
2. Metoder som kan förbättra compliance hos patienter med psykisk sjukdom : En integrativ litteraturstudie
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsaSammanfattning : Bakgrund: Det finns flera faktorer som påverkar compliance, bland annat stigmatisering, kognition och hälsolitteracitet. Bristande compliance är vanligt förekommande hos patienter med psykisk sjukdom och kan leda till allvarliga konsekvenser, såsom svåra insjuknanden, försämrad livskvalitet och suicid. LÄS MER
3. Hälsoundervisning i Sverige och Finland : ett elevperspektiv
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Det har lyfts oro nationellt och internationellt för barn och ungas hälsa. Eftersom kunskaper om hälsa har visats hänga ihop med individers hälsa finns det ett behov att forska mer om hur hälsoundervisning bör organiseras. LÄS MER
4. ”Därför är det viktigt att ta bort en fästing.” : Förkunskaper och behov av information som förutsätts hos modelläsare i två versioner av en webbtext om fästingbett.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : This study analyzes the semiotic resources in two versions of Vårdguiden's web text about tick bites: one longer version and one in easy Swedish. The aim is to identify and compare the prior knowledge and information need of each versions' model reader. This study is theoretically grounded in social semiotics and health literacy. LÄS MER
5. Mental Health Literacy of Swedish student-athletes: : A mixed methods study
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : This mixed methods study aimed to combine a quantitative analysis of the data of Swedish dual career (DC) athletes with two narrative interviews. The objectives were to quantitatively explore the Mental Health Literacy (MHL) of Swedish student-athletes, to compare the MHL of male and female, individual and team sports, and non-transnational and transnational athletes and to analyse student-athletes’ narratives about MHL in action. LÄS MER