Sökning: "Mentaliseringsförmåga"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet Mentaliseringsförmåga.
1. Att känna gör mig och dig till människor : Gestaltning av psykisk ohälsa i utvald skönlitteratur för barn och unga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Maja Axelsson och Yelda Jebrail: “Att känna gör mig och dig till människor: gestaltning av psykisk ohälsa i utvald skönlitteratur för barn och unga”. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning 4–6, G-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER
2. Att läsa ord och bild : Läsförståelse genom ord, bild och mentalisering – en läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I skolans läseböcker används ofta bilder som stöd för läsningen. Men om bilder kräver att läsaren förstår bildkaraktärers sinnestillstånd riskerar de att hindra läsförståelsen hos elever med outvecklad mentaliseringsförmåga, vilka kan finnas bland exempelvis barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER
3. Mentaliseringsbaserad behandling för föräldrar : En litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Att arbeta med föräldrars mentaliseringsförmåga kan vara ett sätt att hjälpa familjer med relationella svårigheter, utagerande beteende eller regleringssvårigheter hos barnet. Begreppet reflektiv förmåga är ett sätt att operationalisera konstruktet mentalisering. LÄS MER
4. Att förlora sin barndom och få hjälp att hitta den på nytt - en kvalitativ studie om psykodynamisk barnterapi efter trauma
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med studien var att närma oss hur psykodynamiskt inriktade terapeuter som arbetar med barn med traumatiska erfarenheter, upplever sin kliniska verklighet och att få en inblick i på vilket sätt psykodynamisk barnterapi kan göra skillnad för dessa barn. Studien är uppbyggd på en kvalitativ grund och utgår från tolkande fenomenologisk anlays, IPA, (Interpretative Phenomenological Analysis). LÄS MER
5. Patient attachment and reflective functioning as predictors for therapist countertransference
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Therapists’ reactions towards patients are important for the therapeutic process, and is influenced by therapist and patient characteristics. This study aimed to improve the understanding of therapists’ emotional reactions by investigating if patients’ attachment and ability to mentalize predicted therapist countertransference in psychotherapy. LÄS MER