Sökning: "Mest lika-design"
Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden Mest lika-design.
6. Vad lärde du dig i skolan idag? : Neurodidaktiska perspektiv på inlärning och minne hos gymnasieungdomar
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : Hjärnans uppbyggnad och funktion besvarar många intressanta frågor när det kommer till undervisning och ett neurodidaktiskt perspektiv bidrar till att bättre förstå hur elever på gymnasienivå kan behärska de kunskaper som efterfrågas i Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Studiens förutsättningar har legat inom ramen för tio veckors verksamhetsförlagd utbildning och har genomförts hösten 2017 tillsammans med två klasser som läser kursen Samhällskunskap 1a1 på Herrgårdsgymnasiet. LÄS MER
7. Multikulturalismen genom Jimmies glasögon : En kvalitativ textanalys av Jimmie Åkessons fyra Almedalens tal.
L2-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Denna forskning är en systematiserande, mest lika design och idécentrala undersökning, som siktarpå att studera hur multikulturalismen representeras inom Jimmie Åkesson diskurs över tid. Analysen görs på fyra av Åkessons almedalenstal 2011, 2016, 2017 och 2018 av anledningen att ett allmänval ska finnas mellan vissa av valda tal. LÄS MER
8. Evolutionen av Miljöpartiet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : In the electoral manifesto ́s of the Swedish green party (Miljöpartiet) there is a substantial visible decrease of their emphasis on green polices, shown by using analytical tool created by the Manifesto Project. This essay aims to explain the observed decrease by utilizing Anthony Downs` rational-choice/competition theory on political party strategies. LÄS MER
9. Integration genom utbildning : En jämförande studie av Sverige och Australien
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Utbildning skapar de grundläggande förutsättningarna för invandrare att integreras ekonomiskt och socialt i ett samhälle. Denna uppsats undersöker vilken roll integrationspolitisk inriktning har i integrationsprocessen inom utbildning genom att jämföra två länder där frågan om integration ständigt är aktuell, Sverige och Australien. LÄS MER
10. Varför demokratiserades Tunisien men inte Egypten efter den arabiska våren år 2011?
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra varför två så lika länder som Tunisien och Egypten kunde få så olika utfall i respektive lands demokratiseringsprocess. Båda länderna deltog i den arabiska våren, är före detta auktoritära stater och ligger nära varandra geografiskt. LÄS MER