Sökning: "Metakognition barn"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Metakognition barn.

  1. 1. Utmaningar med att läsa och skriva: : En studie om vuxnas erfarenheter av vad som gör skolan välfungerande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kristina Saunders Åhlen; Anna Liw; [2022]
    Nyckelord :dyslexi; läs-och skrivsvårigheter; motivation; relationer; självbestämmandeteori; strategier;

    Sammanfattning : Denna småskaliga studie syftar till att undersöka vad som förefaller vara viktigt för att skolan ska bli välfungerande för elever som möter utmaningar med att läsa och skriva. Fokus har även lagts vid vad som upplevs motiverande i skolan, samt hur stödinsatser uppfattas av vuxna som ser tillbaka på sin skolgång. LÄS MER

  2. 2. Kan vi lita på läroboken? : En analys av två läsförståelseläroböckers överensstämmelse med nationella proven i årskurs 3 och lärarnas arbetssätt med läroböckerna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Anna Karlsson; Ann-Sofi Eriksson; [2021]
    Nyckelord :läroboksanalys; nationella prov; svenska ämnet; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie har gjorts i två delar. I den första delen har vi jämfört två läroböcker gentemot de svenska nationella proven i årskurs 3. Denna del av studien utgår från en kvantitativ innehållsanalys av de två läroböckerna och två nationella prov. LÄS MER

  3. 3. ”Eftersom vi vet att vi inte kan lära barn allting, är det bäst att lära dem att lära sig själva” : om lärares undervisning i lärandestrategier i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Berglund; Linnea Sköld; [2021]
    Nyckelord :Lärandestrategier; metakognition; självreglerat lärande; metakognitiva strategier; kognitiva strategier; socio-affektiva strategier; lärarperspektiv; svenskundervisning;

    Sammanfattning : The teacher's practice is based on the Swedish curriculum where the concept of strategy occurs hundreds of times however, the concept is not explicit. The concept of learning strategies is vast and implies different interpretations which result in unique teaching methods. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares upplevelse av undervisning i ekologisk hållbar utveckling i förskolan : ”…det lilla jag gör påverkar...”

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna-Karin Palmkvist; Sofia Sjöberg; [2020]
    Nyckelord :Ekologisk hållbar utveckling; förskola; lärande för hållbar utveckling; undervisning; utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka förskollärares upplevelse av hur de använder naturområden i sitt närområde samt förskolans utemiljö i sin undervisning om ekologisk hållbar utveckling. Då examensarbetets syfte var att undersöka förskollärares upplevelse av ett specifikt fenomen valdes en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. En studie om undervisning i läsförståelse - Från då till nu : Pedagogers livsberättelser om erfarenheter och reflektioner från sin undervisning i läsförståelse under sina verksamma år i yrket

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Thunell; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; metakognition; metaspråk; didaktik; explicit undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att med ett historiskt perspektiv undersöka, utifrån ett förändrat behov i samhället gällande behoven av att kommunicera och förstå texter, synen på läsförståelse och framförallt hur undervisningen i detta har sett ut genom åren.  Studien utgick från den kvalitativa metodansatsen Livsberättelser och baserades på 7 intervjuer med pedagoger som varit verksamma i skolan i många år. LÄS MER