Sökning: "Metakognition"
Visar resultat 6 - 10 av 178 uppsatser innehållade ordet Metakognition.
6. Hur förstår du vad du läser?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka vilka lässtrategier elever i årskurs 3 använder sig av under sin läsning. För att besvara syftet utformades tre frågeställningar över vilka lässtrategier elever i årskurs 3 säger att de använder, vilka lässtrategier de använder och hur medvetna de är över sin lässtrategianvändning. LÄS MER
7. Har du gjort gehörsläxan? En kvalitativ studie om övningsmetodik kopplat till ämnet gehör
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : ‘Have you completed the ear training homework?’ is a qualitative interview study on teachers’ and students’ thoughts about ear training. In the study, 7 students and 6 teachers from different forms and levels of education were interviewed. LÄS MER
8. Lärares interaktion med och tankar om elever som utmanar undervisningen : en kvalitativ studie
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla kunskapen om skickliga lärares ledarskap i förhållande till elevers utmanande beteende. Studien genomfördes med sju lärare som arbetade i sju olika skolor. LÄS MER
9. Hur påverkar metakognition elevers förmåga att lösa problem?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Problemlösning är ett centralt moment i matematikundervisningen. Problemlösningsförmågan är således en av de viktigaste förmågorna att utveckla. Förmågan är inte endast användbar inommatematikämnet utan också i elevens framtid. LÄS MER
10. "Varför säger man inte bara att man springer?" : En undersökande fallstudie om metakognitionens betydelse för språk- och läsförståelse ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära elever att läsa i syfte att de ska vara en del av den samhälleliga gemenskapen samt att kunna läsa för att lära. Trots detta sjunker läsförståelsen hos elever i svensk skola och gapet mellan högpresterande och lågpresterande elever ökar. LÄS MER