Sökning: "Metoder observationer av barns samspel i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Metoder observationer av barns samspel i förskolan.

  1. 1. En studie om barns och pedagogers relation till musik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronica Petersson; [2019]
    Nyckelord :inflytande och delaktighet; kreativitet; känslor; eget musikintresse; språkutveckling; gemenskap; rytm och takt; instrument;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barns och pedagogers relation till musik. För att studera detta har jag använt mig av kvalitativa metoder, observationer, samtal och intervjuer av barn och pedagoger i förskolan. Materialet har i efterhand kategoriserats och analyserats för att hitta samband och mönster. Fyra pedagoger och tre barn har intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Fröken, vi behöver din hjälp! : Pedagogers bemötande i barns konflikter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rasmuz Hasseb; Johanna Lehtonen; [2018]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; bemötande; förskola; kommunikation;

    Sammanfattning : Förskolan ska vara en trygg och lärorik miljö för alla barn. Barnen ska erbjudas möjligheter till att utveckla sin sociala förmåga genom att få stöd av pedagoger i sin kommunikation och samspel med andra. LÄS MER

  3. 3. Lådcykeln i förskolan : Möjligheter och begränsningar ur barns perspektiv och ur ett barnperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Ögren; [2017]
    Nyckelord :lådcykel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ur barns perspektiv och ur ett barnperspektiv undersöka vilka meningserbjudanden i form av möjligheter och begränsningar som lådcykeln kan ge barnen i förskolan. För att uppnå studiens syfte användes kvalitativa metoder; intervjuer och observationer. LÄS MER

  4. 4. Barns inflytande i den pedagogiska verksamheten : Pedagogers perspektiv utifrån en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emelie Rosén; [2016]
    Nyckelord :Influence; Teachers; Preschool; Interaction; Observations; Interviews; Outdoor environment; Inflytande; Pedagoger; Förskola; Samspel; Observationer; Intervjuer; Utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att bidra till en ökad kunskap om hur pedagoger i förskolan arbetar med barns inflytande. Bidra med kunskap om hur man som blivande samt färdig utbildad pedagog kan se hur andra pedagoger och forskare ser på barns inflytande i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  5. 5. ”Hoppas att det aldrig händer för då har vi ju misslyckats” : En kvalitativ studie om utanförskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Avander; Nickolina Forslund; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; exkludering; socialt samspel; förebyggande arbete; åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några pedagoger ser på begreppet utanförskap i förskolan, vilka metoder de använder sig av för att stärka barngruppen, samt hur de arbetar förebyggande mot utanförskap. Genom kvalitativa undersökningsmetoder såsom intervjuer och observationer har ett empiriskt underlag analyserats till ett resultat. LÄS MER