Sökning: "Mia Olsson"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Mia Olsson.
1. Diabetessjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med prediabetes
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes tillhör en av våra folksjukdomar och ökar i hela världen. Prediabetes är ett förstadium till diabetes typ 2, som ofta är symtomlöst och ökar i takt med att förekomsten av övervikt och fetma ökar i befolkningen. LÄS MER
2. Teachers’ Conceptions of Using Peer Assessment of Oral Language SkillsA Qualitative Study from a Swedish EFL Perspective
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Although the amount of research on peer assessment has increased over the last three decades, peer assessment of oral language skills, and teachers’ conceptions of using it is still underexplored. Furthermore, there is a lack of research in the Swedish context, despite it being a part of the Swedish syllabus for English. LÄS MER
3. En dubbel avvikare : En kvalitativ studie om socionomstudenters syn på kvinnors brottslighet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The purpose of this study has been to survey Swedish students of social workers views on gender in correlation to delinquency. By doing so, we hoped to gain knowledge in how opinions on gender differences are constructed, with focus on femininity. The study was conducted through interviews with two focus groups, containing two vignette case. LÄS MER
4. Using Peer Assessment to develop Oral Language Skills in the EFL Classroom. A review of Learning Implications
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Although the amount of research has increased over the last three decades, peer assessment of oral language skills is still rather under-researched. Therefore, this review aims to investigate possible learning implications of using peer assessment in the language classroom. LÄS MER
5. Teknik, ett viktigt skolämne? : Lärares respektive lärarutbildares resonemang kring teknikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Mot bakgrund av vad tidigare forskning visar om hur teknikundervisningen framträder i grundskolan har vi genomfört två undersökningar där syftet har varit att undersöka hur några lärare i grundskolans årskurs 1-3 resonerar kring teknikämnet samt angående sin teknikundervisning. Dessutom har syftet med andra undersökningen varit att undersöka hur några lärarutbildare resonerat kring teknikundervisningen på lärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. LÄS MER