Sökning: "Michaela Grön"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Michaela Grön.

  1. 1. Exploring Success Factors in Certifying Green Buildings : Early Project Stages of Certified Swedish Construction Projects

    Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltning

    Författare :Frida Dalén; Michaela Erickson; [2023]
    Nyckelord :BREEAM-SE; BSAS; critical success factors; GBRS; green building certifications; green project management; Miljöbyggnad; BREEAM-SE; BSAS; GBRS; grön projektledning; kritiska framgångsfaktorer; Miljöbyggnad; miljöcertifieringar;

    Sammanfattning : Greenhouse gas emissions are increasing every year, and in Sweden the construction industrystands for one fifth of the total emissions. One way for construction companies to push formore sustainable development is through voluntary sustainability certifications. LÄS MER

  2. 2. Building Trust on the Green Bond Market : A Qualitative Study Examining the Investors' Perspective

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Michaela Persson; [2021]
    Nyckelord :Green bonds; green bond market; sustainable finance; market transition; Gröna obligationer; gröna obligationsmarknaden; hållbar ekonomi; marknadsövergång;

    Sammanfattning : The green bond market has grown rapidly in the past years but still only stands for 1 percent of the total bond market. More issuers need to issue green bonds for the green bond market to grow, and investors need to invest in new issuers. A weakness of the green bond market is that there is no universal definition of sustainability. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter till utvecklad miljökommunikation kring återanvändning av restmaterial : En studie av hur återvinningsföretag kan anpassa sin miljökommunikation efter kunders efterfrågan och miljövärderingar

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell miljöteknik

    Författare :Michaela Jaktlund; Helena Olow; [2020]
    Nyckelord :Environmental communication; recycling; green marketing; resource management; industrial symbiosis; circular economy; industrial ecology; Miljökommunikation; återvinning; grön marknadsföring; industriell symbios; miljöledning; miljömanagement; miljömarknadsföring; värdering av miljönytta; miljövärdering; returmaterial; resursåtervinning; återvinningsföretag; cirkulär ekonomi; industriell ekologi;

    Sammanfattning : Återvinningsföretag och deras utbyten med sina kunder spelar en viktig roll för möjliggörandet av återcirkulering av restmaterial, något som bidrar till en mer effektiv och hållbar resurshantering i samhället. Denna studie har därför undersökt hur återvinningsföretag kan utveckla sin miljökommunikation genom att studera hur kunder värderar miljönytta, vilka miljöåtgärder och -effekter de främst prioriterar samt vilken typ av information de skulle kunna ha användning av. LÄS MER

  4. 4. Införande av grön-IT : Genom TOEM framework - en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Michaela Scherman; [2020]
    Nyckelord :TOE-framework; Green-IT; Adoption; Implementation; Motivation; Organization; Environment; Technology; TOE-ramverket; Grön-IT; Införande; Implementation; Motivation; Organisation; Teknologi; Miljö;

    Sammanfattning : The IT sector contributes to a large part of the world'semissions, for that reason it’s becoming more important toimplement green-IT within organizations. Theimplementation of green-IT in organizations is a complexprocess and the knowledge within the area is lacking. LÄS MER

  5. 5. "Alla bryr sig om miljön!" - En analys av hur dagens miljöproblem kommer till uttryck i reklam

    L2-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Marika Nilsson; Michaela Engström; [2012]
    Nyckelord :hållbarhet; miljö; risksamhälle; Ben Jerry’s; Grön marknadsföring; postmodernism; reklam; marknadsföring; miljömedvetande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi lever i ett postmodernt samhälle där miljöproblem är ett stort fenomen som präglar vår kultur. I denna uppsats har vi studerat hur marknadsföring drar nytta av människors oro för miljön, genom grön marknadsföring. Vi har använt Ben & Jerry’s som fallstudie och gjort en semiotisk och retorisk analys av deras hemsida. LÄS MER