Sökning: "Michaela Svensson"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Michaela Svensson.

  1. 1. Mobilapplikation för underlättad organisering av sociala nätverk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lucas Berg; Eduarda Naida; Michaela Nordness; Carl Sundqvist; Emmy Svensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I det rådande informationssamhället kan en individ uppleva svårigheter med att organisera sitt kontaktnät. På grund av begränsningarna av det mänskliga minnet, kan en del personlig information om var och en av dessa kontakter glömmas bort. LÄS MER

  2. 2. Mobilapplikation för underlättad organisering av sociala nätverk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lucas Berg; Eduarda Naida; Michaela Nordness; Carl Sundqvist; Emmy Svensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In the prevailing information society an individual might experience difficulty in organising their network of contacts. Due to the limitations of the human memory, some personal information about each of these contacts might be forgotten. LÄS MER

  3. 3. Lärares didaktiska metodval vid läsinlärning : – En studie om lärares val och kunskaper inom läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Michaela Mellberg; Sara Svensson; [2021]
    Nyckelord :didactic method; learning to read; phonics; whole language; ASL; Att skriva sig till läsning; Bornholmsmodellen; didaktisk metod; helordsmetod; ljudmetod; LTG; Läsning på talets grund; lärares kunskaper; läsinlärning;

    Sammanfattning : Den här studien behandlar hur lärare arbetar med olika didaktiska metoder för elevers läsinlärning. Syftet är att utreda vilken eller vilka läsinlärningsmetoder 24 verksamma F-3 lärare i Sverige säger sig använda samt om de upplever sig besitta tillräcklig kunskap om vald metod och hur de har fått kunskap om den eller dem. LÄS MER

  4. 4. Språklig inkludering : ett flerspråkigt klassrum

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Svensson; Michaela Särnbäck; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens lärare i svenska skolor behöver ha en bred utbildning för att klara av den mångfald av elever som de möter i skolans värld. Översikten tar upp vilka strategier lärare saknar och vilka strategier de bör använda sig av. LÄS MER

  5. 5. Fonologisk medvetenhet och dess betydelse för elevers läsinlärning i yngre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Michaela Mellberg; Sara Svensson; [2020]
    Nyckelord :fonologi; fonologisk medvetenhet; ljudningsmetoden; läsförståelse; läsinlärning och språkinlärning;

    Sammanfattning : I mätningar som genomförts har svenska elevers läsförmåga de senaste åren visat sig minska (PISA, 2018). Därför har vi i vår studie granskat påverkansfaktorer på elevers läsförmåga. Det råder skilda meningar om hur undervisning inom läsinlärning bäst bedrivs därav har forskning kritiskt granskats i denna litteraturstudie. LÄS MER