Sökning: "Michel Chion"
Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden Michel Chion.
16. Vem Kan Spela Förutan Bild? : En undersökning om diegesis och ledande ljud i förstapersonsspel
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Detta examensarbete undersöker frågeställningen “Hur kan diegetisk ljudsättning användas för att vägleda spelare i first-person shooters?”. Detta görs med hjälp av teorier från bl.a. LÄS MER
17. Sync Event : The Ethnographic Allegory of Unsere Afrikareise
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : The thesis aims at a critical reflexion on experimental ethnography with a special focus on the role of sound. A reassessment of its predominant discourse, as conceptualized by Cathrine Russell, is paired with a conceptual approach to film sound and audio-vision. LÄS MER
18. En audiovisuell analys
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/FilmvetenskapSammanfattning : Denna uppsats berör James Bond-filmerna "Thunderball" och "Never Say Never Again" utifrån den franske teoretikern, kompositören och författaren Michel Chions teorier. Filmerna jämförs med hjälp av hans begrepp och termer, såsom masking method m.m.. LÄS MER
19. Den dramatiska kraften i filmmusik, Filmmusikens dramatiska vikt i modern media
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : När och varför tillsätter man musik till en scen i ett filmscenario? Med informationsresurser och teorier från etablerade medieteoretiker såsom Michel Chion, Oliver Sacks samt Johnny Wingstedt söker vi svaret. Genom beprövade analysmetoder bryter vi ner kritikerrosade filmer för att finna hur musiken präglat dem. LÄS MER
20. Musikens gestaltande och funktion i film : En kvalitativ studie om musikens gestaltande och funktion i musikalfilmen Les Misérables
Kandidat-uppsats, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : A film can attract all kinds of emotions and moods of the audience through its audiovisual communications and cinematic expression, in which music plays a significant role in both understanding and interpretation of film content. It is interesting to explore the musical significance and the emotional aspect of the film out of a media and communications perspective and visual communications perspective because it’s a subject that belongs to the communications of scientific discipline as film is a media text which is working both as communicative and as audio-visual medium with its expressive aspects. LÄS MER