Sökning: "Michel Chion"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden Michel Chion.

  1. 16. Vem Kan Spela Förutan Bild? : En undersökning om diegesis och ledande ljud i förstapersonsspel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Jonatan Vaara; Tomas Rahden; [2016]
    Nyckelord :ljuddesign; orientering; diegesis; spelutveckling; first-person shooter;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker frågeställningen “Hur kan diegetisk ljudsättning användas för att vägleda spelare i first-person shooters?”. Detta görs med hjälp av teorier från bl.a. LÄS MER

  2. 17. Sync Event : The Ethnographic Allegory of Unsere Afrikareise

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Rosshagen Erik; [2016]
    Nyckelord :Experimental Ethnography; Film Sound; Audio-Vision; Experimental Cinema; Documentary; Ethnographic Film;

    Sammanfattning : The thesis aims at a critical reflexion on experimental ethnography with a special focus on the role of sound. A reassessment of its predominant discourse, as conceptualized by Cathrine Russell, is paired with a conceptual approach to film sound and audio-vision. LÄS MER

  3. 18. En audiovisuell analys

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Mikael Persson; [2015]
    Nyckelord :James Bond; Michel Chion; Thunderball; Never Say Never Again; masking method; added value; acousmatic sound; acousmêtre; theatrical speech; emanation speech; textual speech.; Performing Arts; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör James Bond-filmerna "Thunderball" och "Never Say Never Again" utifrån den franske teoretikern, kompositören och författaren Michel Chions teorier. Filmerna jämförs med hjälp av hans begrepp och termer, såsom masking method m.m.. LÄS MER

  4. 19. Den dramatiska kraften i filmmusik, Filmmusikens dramatiska vikt i modern media

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Christoffer Moe Ditlevsen; Martin Björkman Čehovin; [2014]
    Nyckelord :Music; dramaturgy; film; emotions; analysis; narrative; musik; dramaturgi; film; känslor; analys; narrativ;

    Sammanfattning : När och varför tillsätter man musik till en scen i ett filmscenario? Med informationsresurser och teorier från etablerade medieteoretiker såsom Michel Chion, Oliver Sacks samt Johnny Wingstedt söker vi svaret. Genom beprövade analysmetoder bryter vi ner kritikerrosade filmer för att finna hur musiken präglat dem. LÄS MER

  5. 20. Musikens gestaltande och funktion i film : En kvalitativ studie om musikens gestaltande och funktion i musikalfilmen Les Misérables

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elena Lundberg; [2013]
    Nyckelord :musical; film; les miserables; soundtrack; emotions; moods; narrative; audio; visual; expression; communication; musicology; musikalfilm; les miserables; filmmusik; ljudspår; känslor; stämningar; narrativ; audio; visuell; uttryck; kommunikation; musikologi;

    Sammanfattning : A film can attract all kinds of emotions and moods of the audience through its audiovisual communications and cinematic expression, in which music plays a significant role in both understanding and interpretation of film content. It is interesting to explore the musical significance and the emotional aspect of the film out of a media and communications perspective and visual communications perspective because it’s a subject that belongs to the communications of scientific discipline as film is a media text which is working both as communicative and as audio-visual medium with its expressive aspects. LÄS MER