Sökning: "Mihaly Csíkszentmihályi"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Mihaly Csíkszentmihályi.
1. Påverkan av flow-stadie via musikaliska inspelningsmetoder : En jämförelse mellan inspelningstekniker och deras påverkan av flow-stadiet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Denna studie behandlar en undersökning kring hur olika inspelningsmetoder påverkar lyssnarens inlevelse i musiken. Den teoretiska utgångspunkten var termen Flow, som myntades av Mihaly Csikszentmihalyi. Flow kan beskrivas som en total inlevelse i en aktivitet. LÄS MER
2. Co-writing; låtskrivande partnerskap : Flow, en förutsättning för gemensam kreativitet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Det finns många definitioner av vad kreativitet är. En av de framstående forskarna på området är den amerikanske psykologen Mihaly Csikszentmihalyi. Han lanserade på 80-talet, begreppet flow; ett tillstånd beskrivet som ett upphöjt flöde med en euforisk upplevelse. LÄS MER
3. Shikantaza : -erfarenheter av flow och rent medvetande i enzenbuddhistisk kontext
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Shikantaza - erfarenheter av flow och rent medvetande i en zenbuddhistisk kontext (Shikantaza - experiences of flow and pure consciousness in a zen buddhist context) The zen buddhist meditation practice of Shikantaza (just sitting) is the core practice of the japanese soto-zen tradition. It is described as one of the simplest yet most subitle forms of meditation but also one of the most easily misunderstood. LÄS MER
4. En studie om Flow i ett bowlingspel
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva systemSammanfattning : Detta projekt har gått ut på att förstå det psykologiska begreppet Flow teoretiskt för att sedan praktiskt implementera det i ett spel, vars utveckling med spelmotorn Unity också hör till detta projekt. Flow kallas det optimala tillstånd som en människa kan komma in i när den utför en aktivitet och blir helt försjunken i aktiviteten att den glömmer bort viktiga saker som till exempel att gå på toalett. LÄS MER
5. Digitala servicescapes : En undersökning om samspelet mellan dramaturgi, storytelling, och servicescapes i en digital miljö
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Denna undersökning utgår ifrån Mary Jo Bitners servicescape-modell om hur fysiska miljöegenskaper formade efter en berättelse eller tema påverkar serviceverksamheter. För att sedan implementera modellen i en digital miljö. LÄS MER