Sökning: "Mikael Hansson"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden Mikael Hansson.

  1. 6. Krisberedskapsprocessen, samverkan mellan nivåer och utspridd ansvarsfördelning : En deskriptiv fallstudie av krisberedskap på regional och lokal nivå.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mikael Hansson; Jonas Åberg; [2019]
    Nyckelord :Agencies; collaboration; county governments; crisis management; implementations theory; municipalities; policy network; policy process; preparedness; process; wicked problem; Implementeringsteori; kommun; krisberedskap; länsstyrelse; myndighet; policynätverk; policyprocess; process; samverkan; wicked problem;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån Sveriges förändrade agenda avseende samhällets beredskap att hantera kriser, studera krisberedskapsprocessen på regional och lokal nivå genom informantintervjuer av nyckelbefattningar inom länsstyrelse och kommun. Uppsatsen svarar genom en deskriptiv fallstudie med kvalitativ metod av länsstyrelser och kommuner på frågeställningarna: Hur genomförs den komplexa krisberedskapsprocessen vid regional och lokal nivå samt vilket behov av stöd kräver krisberedskapsprocessen? I studien sammanställs en empirisk krisberedskapsprocess vilken jämförts med den normativa krisberedskapsprocesen genom att använda Lundqvists (1992) implementeringsteori baserad på Förstå, Kan, Vill. LÄS MER

  2. 7. Critical review of strategic theories : Applicable to new technologies

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Mikael Hansson; [2018]
    Nyckelord :Porter’s five forces; Red Ocean vs. Blue Ocean; New technology;

    Sammanfattning : There are few theories that focus on future digital business. This article evaluates how a traditional theory like Porter’s five forces and a more modern like Red ocean vs. Blue ocean can be used.  . LÄS MER

  3. 8. From Matter to Data and Back Again : Enabling Agency through Digital Fabrication

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Mikael Hansson; [2018]
    Nyckelord :Digital fabrication; 3D printing; 3D scanning; 3D modelling; CAD; Generative design; Handicraft; Novices; Makers; Making; Maker movement; Makerspace; Design practise; Learning material;

    Sammanfattning : Digital fabrication technologies such as 3D printers entail a radical change to the traditional consumer-producer paradigm. Combined with other recent developments, self-styled Makers design and fabricate sophisticated devices and interactive technologies that would otherwise never have existed. LÄS MER

  4. 9. Objektklassifikation med hjälp av CoClass : Ska JM Entreprenad implementera CoClass

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Nora Poormortezavy; Niklas Appring; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel : Objektklassifikation med hjälp av CoClass - Ska JM Entreprenad implementera CoClass Författare: Nora Poormortezavy & Niklas Appring Handledare Mikael Eriksson, universitetsadjunkt på Kungliga Tekniska Högskolan & Mikaela Hansson, projekteringsledare på JM Entreprenad Examinator: Per Roald, avdelningschef på Kungliga Tekniska Högskolan Bakgrund : Det finns i dagsläget brister i kommunikationen och informationshanteringen i byggprocessen. Detta har resulterat i att byggbranschen förlorar miljardtals kronor varje år. LÄS MER

  5. 10. A Matter of Perspective : A Qualitative study of Player-presence in First-person Video Games

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Mikael Hansson; Stefan Karlsson; [2016]
    Nyckelord :first-person; video games; identification; identity; self; self-perception; perception; immersion; narrative; user-study; charakter; fictional; role-playing; narratology; ludology; ludonarrative; ludonarrative dissonance; walking simulator; crafting survival; Dear Esther; Minecraft; player presence; role;

    Sammanfattning : In this study we aimed to investigate the process through which players of video games situate, and form an understanding of their presence within the virtual game environment. This study specifically investigates this process in games played through a first person perspective with the intention of minimising the amount of visual information provided the participants. LÄS MER