Sökning: "Mikael Tall"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Mikael Tall.

  1. 1. Japanese knotweed: the "nightmare plant" haunting Scania

    Master-uppsats, Lunds universitet/Examensarbeten i biologi

    Författare :Mikael Ståhlberg; [2020]
    Nyckelord :Biology and Life Sciences;

    Sammanfattning : Invasive alien species (IAS) are one of the most important direct drivers of biodiversity loss and changes in ecosystem services. Over the last 20 years IAS are estimated to have cost the EU at least 12 billion euro per year. These costs continue to increase. LÄS MER

  2. 2. The relationship between upper and lower body power and strength and boxers’ number of completed bouts

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Mikael Dabrowski; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background: Competitive boxers from southern region of Sweden, performed three different strength and power tests in the upper and lower body - body weight-relative standing rotational power (RSRP), countermovement jump (CMJ) and handgrip strength (HGS) - to evaluate correlations between number of completed bouts and the tests. Aim: The aim of this thesis was to investigate the linear correlation between number of completed bouts and three different tests – RSRP, CMJ and HGS in 16 male senior boxers. LÄS MER

  3. 3. Kantzoner utmed äldre och yngre granbestånd i västra Götaland och dess effekt på trädens höjd- och diametertillväxt samt markvegetationens artsammansättning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Mikael Nord; [2015]
    Nyckelord :edge effects; forest edge; edge zone; Norway spruce; tree growth; field vegetation; kantzon; kanteffekt; beståndsgräns; gran; tillväxt; trädhöjd; diameter; markvegetation; artsammansättning;

    Sammanfattning : Det svenska skogsbruket har med fokus på beståndsvis avverkning och återbeskogning genererat ett mosaikartat landskap med en mängd väl avgränsande kantzoner mellan yngre och äldre bestånd, och att uppkomna förändringar hos växtmiljön i anslutning till dessa beståndsgränser kan påverka såväl tillväxt som artsammansättning har konstaterats i ett flertal tidigare studier. Men även om dessa studier påvisat förekomsten av kanteffekter har resultaten varierat utifrån geografiskt undersökningsområde och studerade trädslag. LÄS MER

  4. 4. Naturligt föryngrade huvudstammar i röjda bestånd etablerade efter plantering på SCAs mark

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

    Författare :Mikael Kullström; [2015]
    Nyckelord :föryngringsmetod; markberedningsmetod; ståndortsfaktorer; trädslagsfördelning; regeneration method; scarification method; site factors; tree species distribution;

    Sammanfattning : Dagens dominerande föryngringsmetod i Sverige är plantering som utgör 75 procent, därefter kommer naturlig föryngring som utgör 18 procent. Anledningen till att plantering är den dominerande föryngringsmetoden är att ofta används förädlat material vid tillverkning av plantor vilket ökar tillväxten och överlevnaden samt minskar omloppstiden. LÄS MER

  5. 5. y måste bero av x – gymnasieelevers förståelse av det matematiska begreppet funktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mikael Borke; [2014-06-04]
    Nyckelord :function; concept definition; concept image; operational conception; structural conception; upper secondary school;

    Sammanfattning : Objective: The aim of the study is to describe pupils' understanding of the mathematical concept of function. How do pupils define the concept of function? What images of the concept of function evoke when they solve tasks, which involve identifying and constructing functions? Theory: A student's thinking about a mathematical concept depends on more than just the formal definition of the concept; therefore Tall and Vinner introduce the term concept image to describe the role cognitive structures play when students learn about concepts. LÄS MER