Sökning: "Mikaela Gustavsson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Mikaela Gustavsson.

  1. 1. Greppa tillsammans : En kvalitativ studie om betydelsen om hur lärare arbetar med att undervisa och befästa matematiska begrepp i årskurs 1–3

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mikaela Karlsson Gaetani; Fassika Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :arbetssätt; kartläggning; lärarperspektiv; makt; matematiska begrepp; pragmatism; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ur ett lärarperspektiv, fördjupa kunskapen om hur lärare beskriver att de arbetar med och kartlägger matematiska begrepp i matematikundervisningen i årskurs 1–3. Studien utgår ifrån ett lärarperspektiv. LÄS MER

  2. 2. En gripbar verklighet : En kvalitativ studie om lärares syn på hur konkret material bidrar till hur elever lär sig matematik i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fassika Gustavsson; Mikaela Karlsson Gaetani; [2021]
    Nyckelord :arbetssätt; konkret material; matematikundervisning; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om lärares syn på hur konkret material bidrar till hur elever lär sig matematik i årskurs 1–3. Studien baseras på kvalitativa semistrukturerade intervjuer och stöttas av ett pragmatiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Ungdomars tankar kring vegetariska livsmedel : Fokusgruppsintervjuer med elever i årskurs 9

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Mikaela Gustavsson; Amanda Sandberg Sörlin; [2021]
    Nyckelord :Vegetarisk mat; ungdomar; hem- och konsumentkunskap; skola; grönsaker;

    Sammanfattning : Bakgrund:  Tidigt i livet socialiseras barn in i tankar och normer kring mat och måltider och dess betydelse för hälsan, dessa följer med dem under hela livet. Köttproduktionen i Sverige har negativ påverkan på miljön och vår köttkonsumtion har ökat med 40% sedan 90-talet. LÄS MER

  4. 4. "Är alla inkluderade för att alla får vara med?" : En kvalitativ studie om hur inkludering definieras och hur det påverkar verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anna-Stina Gustavsson; Mikaela Alvarsson; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; integration; exclusion; individualization; participation; equality.; Inkludering; integrering; exkludering; individualisering; delaktighet; likvärdighet.;

    Sammanfattning : ”Är alla inkluderade för att alla får vara med?” – En kvalitativ studie om hur inkludering definieras och hur det påverkar verksamheten.  Inkludering förklaras som ett begrepp där det finns en stor variation i hur begreppet definieras. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares språkutvecklande arbete : - En studie om hur förskollärare arbetar för att främja flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mikaela Argin; Isabella Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; förskola; förskollärare; språkfrämjande arbete;

    Sammanfattning : Flerspråkighet och språkutveckling är två centrala och viktiga områden i förskolans vardag. Syftet med den här studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER