Sökning: "Mikaela Sillanpää"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Mikaela Sillanpää.

  1. 1. ”Fröken, hur vet jag om jag är språkligt medveten?” : En systematisk litteraturstudie om språklig medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Olofsson; Mikaela Sillanpää; [2021]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; förskoleklass; Hitta språket och Lgr 11; litteracitet; literacy; her-meneutik; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att genom en systematisk litteraturstudie undersöka och samman-ställa hur begreppet språklig medvetenhet synliggörs i aktuell svensk forskning med anknytning till grundskolans tidiga år, samt belysa hur detta avspeglas i Skolverkets bedömningsmaterial Hitta språ-ket. Med stöd av detta undersöker vi även hur man kan utveckla språklig medvetenhet hos elever. LÄS MER

  2. 2. Läsande och skrivande i förskoleklassen : En kvalitativ analys med fenomenografiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Olofsson; Mikaela Sillanpää; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; Förskoleklassen; Hitta språket; Lgr11; Fenomenografi; Sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer ta reda hur lärare erfar arbetet med läs och skrivutveckling utifrån de nya skrivelserna i Lgr11, tillsammans med bedömningsstödet Hitta språket i den obligatoriska förskoleklassen. Studien har en teoretisk utgångspunkt inom det sociokulturella perspektivet och metoden grundar sig i fenomenografin. LÄS MER