Sökning: "Miljöargument"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Miljöargument.

  1. 1. Grönt associeras med skogen : En kvalitativ studie om grön marknadsföring inom skogsindustrin

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Amanda Verngren; Kristoffer Eklund Berggren; Milla Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Green marketing; environmental arguments; forest industry; Grön marknadsföring; miljöargument; skogsindustri;

    Sammanfattning : Title: Green is associated with the forest – a qualitative study on green marketing within the forest industry Purpose and research questions: The purpose of this study is to create an understanding of how actors within the forest industry work with green marketing and environmental arguments, as well as identifying benefits that green marketing may create and possible challenges associated with it. Research questions: 1. LÄS MER

  2. 2. Property owners' attitudes to connecting to the low temperature district heating network at Brunnshög

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för energivetenskaper

    Författare :Jules Hanley; [2022]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : District heating from renewable energy sources is a sustainable heating solution that allows electricity to be used for other purposes. The low temperature district heating (LTDH) network at Brunnshög is currently under construction, and connection is not mandatory. LÄS MER

  3. 3. Bioekonomi – problem eller lösning för den svenska skogen? : en diskursanalys om bioekonomins problematiseringar i svenska skogsstrategier

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Linnea Rohlin; [2019]
    Nyckelord :bioekonomi; WPR; skog; regionalt skogsprogram; nationellt skogsprogram; problemrepresentation; diskurs;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur bioekonomi representeras och integreras i skogspolitiken med fokus på att synliggöra den underliggande synen på vilka problem som är förknippade med idén om en bioekonomiomställning som lösning på klimatkrisen. Studiens frågeställningar har varit; vilka problematiseringar ligger till grund för bioekonomi som lösning i svenska skogsstrategier; vilka underliggande förståelser möjliggör bioekonomins problematiseringar; på vilka sätt utesluter de dominerande problemrepresentationerna kring bioekonomiomställ-ningen andra möjliga förståelser av problemet och alternativa lösningar? Studien har genomförts genom diskursanalys med hjälp av analysramverket ”What’s the problem represented to be” (Bacchi 2009) för att undersöka den problemrepresentation som lösningen bioekonomi bygger på. LÄS MER

  4. 4. Med miljön som argument : En retorisk studie av Oatlys miljörelaterade argument i reklam

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Viktor Einarsson; [2016]
    Nyckelord :Oatly; Green Marketing; Advertising; Ethos; Rhetoric; Wæraa; Isaksson; Oatly; Miljöargument; Retorik; Reklam; Marknadsföring; Ethos; Mjölk; Arla; Wæraa; Isaksson;

    Sammanfattning : Argument med ethosappellerande kvaliteter i Oatlys reklam har identifierats och analyserats. Ett övervägande antal av dessa argument har visat sig stärka vad Wæraas och Ihlens skulle kalla för ett ”environmental ethos”. Samtliga strategier som kan användas för att bygga ett ”environmental ethos” återfinns i reklammaterialet. LÄS MER

  5. 5. Nyckeln till framgångsrik miljökommunikation på livsmedelsförpackningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Evelina Hultqvist; Anna-Sofia Frank; [2016]
    Nyckelord :emotional appeal; rational appeal; green marketing; green involvement; willingness to buy; packaging design; emotionella anspråk; rationella anspråk; grön marknadsföring; miljöengagemang; köpbenägenhet; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : Författare: Evelina Hultqvist och Anna-Sofia Frank Handledare: Ulf Aagerup Examinator: Klaus Solberg Søilen Kurs: Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi 15 hp, Internationella Marknadsföringsprogrammet, Högskolan i Halmstad, VT 2016. Rapportens namn: “Nyckeln till framgångsrik miljökommunikation på livsmedelsförpackningar”. LÄS MER