Sökning: "Miljöbudskap"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Miljöbudskap.

  1. 1. Hur säkrar Volvo en hållbar framtid? : En visuell retorisk analys av Volvos miljöbudskap i deras reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Malin Stenlund; Magda Moen Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Enviroment; Sustainability; Envorimental message; Message strategies; Volvo; Commersials; Visual rhetorical analysis; Miljö; Hållbarhet; Miljöbudskap; budskapsstrategier; Volvo; Reklamfilmer; Visuell retorisk analys;

    Sammanfattning : Increased environmental awareness and a desire to make environmentally friendly choices among consumers have meant that companies today feel an intense pressure to become environmentally friendly and to produce sustainable products. Especially when it comes to car companies that contribute a large part to greenhouse gas emissions. LÄS MER

  2. 2. KOMMUNICERA MERA! En kvantitativ studie om effekterna av miljöbudskap för e-handelsreturer

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Sofia Frick; Cornelia Sellman; [2020]
    Nyckelord :E-commerce; Returns; CSR; Sustainability messages; Persuasive communication;

    Sammanfattning : This study investigates the impact of sustainability messages and if this has an effect on intention to return online purchased fashion products and further, how sustainable communication impacts brand attitude, brand credibility and perceived environmental consciousness. There are previous studies about CSR and its response on brand attitude as well as credibility. LÄS MER

  3. 3. Kokböcker med ett miljöbudskap : Vilka budskap är utmärkande i måltidslitteraturen med tanke på de utmaningar som vår planet står inför?

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

    Författare :Maria Erixon; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Bonus Malus för en hållbar konsumtion -en studie med fokus på potentiella effekter av bonus malus inom fyra produktgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystem

    Författare :Charlotta Gustavsson; [2015]
    Nyckelord :Bonus malus; hållbar konsumtion; styrmedel; miljöpåverkan; incitament; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Miljöpåverkan från privat konsumtion fortsätter att öka och strukturerna i det konsumtionsinriktade samhället främjar idag konsumtionsmönster som i själva verket är ohållbara. En stark övertygelse är att hållbara livsstilar kan uppnås genom tekniska lösningar, då minskad konsumtion inte är en politiskt önskvärd lösning. LÄS MER

  5. 5. Konsumtion och massmedia: Tematisk analys av tidningsartiklars miljöbudskap

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Fredrik von Hofsten; [2014]
    Nyckelord :Konsumtion; Massmedia; Tidningsartiklar; Miljöbudskap; VBN-teorin; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Människans konsumtionsbeteenden bidrar till växande negativ miljöpåverkan, och för att bryta utvecklingen krävs arbete på flera nivåer, däribland individnivån. Eventuellt kan massmedia bidra till sådant arbete. LÄS MER