Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elbilen och den gröna marknadsföringsparadoxen : En kritisk multimodal diskursanalys av elbilsreklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Electric vehicles; Car commercials; Green capitalism; Green marketing; Multimodal discourse analysis; Environmental Communication; Elbilar; Bilreklam; Grön kapitalism; Grön marknadsföring; Multimodal diskursanalys; Miljökommunikation;

    Sammanfattning : Hur bidrar reklamfilmer till att producera och reproducera klimatdiskurser i samhället? Genom att undersöka tre svenska reklamfilmer som marknadsför elbilar syftar studien till att öka förståelsen för hur reklam samspelar med allmänhetens åsikter om miljöfrågor. De aktuella bilmärkena är Kia, Volkswagen och Volvo. LÄS MER

  2. 2. Rädsla som retorisk strategi : En kritisk multimodal analys som jämför WWF och Greenpeace miljökampanjbilder och desseffektivitet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linni Börjesson; Jessica Thunman; [2023]
    Nyckelord :Fear appeal; emotional appeal; visuell miljökommunikation; visuell retorik; EPPM; semiotiska resurser; WWF; Greenpeace;

    Sammanfattning : Climate change is one of the greatest challenges of modern times. Environmental organizations do their utmost to inform the public about environmental problems and to invite action to prevent them. To this direction, they run campaigns with posters that combine images and text and evoke emotions in the recipient about these issues. LÄS MER

  3. 3. Ett grönt budskap : En kvalitativ studie om hur svenska miljöorganisationer kommunicerar visuellt på Instagram

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annie Erfass; Matilda Rosengren; [2022]
    Nyckelord :hållbarhet; Instagram; miljökommunikation; miljöorganisationer; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Att kommunicera om klimatet. En fallstudie av Världsnaturfondens kampanj Earth Hour i Sverige.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC); Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Elena Kondryukova; [2022]
    Nyckelord :WWF; Världsnaturfonden; Earth Hour; kommunikation; miljöstyrning; miljökommunikaion; påverkanskampanjer; kampanjer; kommunikationsstrategi; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Climate change is a global threat to human and animals’ well-being on Earth. The threat of climate change has been known for over 30 years and it is now a fact that humans are the main contributing factor to it. Despite this, in 2022 it is no longer an abstract phenomenon, but our reality. LÄS MER

  5. 5. God miljökommunikation är ingen barnlek : En kvalitativ studie av hållbarhetssagan Esmeralda och Draken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Rosanna Johansson; Lotta Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; berättande; berättelser; barnlitteratur; miljö; miljökommunikation; högläsning;

    Sammanfattning : På grund av klimatförändringarna är vår värld i behov av en ny berättelse, i vilken människans beroende av djur och natur är en naturlig del. Att adressera de globala hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030 är ett sätt att vända negativa trender bland FN:s medlemsländer. LÄS MER