Sökning: "Miljömedvetna konsumenter"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Miljömedvetna konsumenter.

  1. 1. Hållbarhetsredovisning som marknadsföringsverktyg – En undersökning av de marknadsföringsrättsliga konsekvenserna av företagens hållbarhetsredovisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Saga Sthen; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; associationsrätt; marknadsföringsrätt; miljöpåståenden; hållbarhetsredovisning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Environmental and climate issues are becoming increasingly relevant in society. Both consumers and companies, as well as international organizations are placing greater focus on these issues. LÄS MER

  2. 2. Trendspaning på skogsintressenter – Lärk

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Malin Ullberg; Johan Knuts; [2023]
    Nyckelord :samhällsvetenskaplig studie; djupintervju; miljövänligt; alternativt träslag; klimatförändring; skogsbruk;

    Sammanfattning : Med en medeltemperatur som ökar och ett torrare klimat till följd av klimatförändringar står det svenska skogsbruket inför utmaningar. Det torrare klimatet medför en ökning av skadeinsekter som gynnas av högre temperaturer och angriper de trädslag som utgör majoriteten av det svenska skogsbruket. LÄS MER

  3. 3. 50 shades of green: Leder miljöomsorg till skepsis eller gillande av grön reklam?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Dararath Vongnongvar; [2022-02-04]
    Nyckelord :grön reklam; miljöpsykologi; skepsis; grön marknadsföring; konsumentattityder; konsumnetbeteende; miljöengagemang; miljöomsorg; greenwashing; consumer attitudes; consumer behavior; green products; green marketing; environmental psychology; scepticism; green advertising; environmental attitude;

    Sammanfattning : Syftet med studien var explorativt och ämnade undersöka ifall det fanns ett direkt samband mellan miljöomsorg och skepsis mot grön bil-, kött- och klädreklam ur ett generellt perspektiv. 90 personer deltog i en enkätundersökning och den erhållna kvantitativa data analyserades med korrelations- och regressionsanalyser. LÄS MER

  4. 4. Att kommunicera funktion med design : En studie om Grön marknadsföring, utifrån ett Design- och Konsumentperspektiv inom dryckesbranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Dilan Lotfi; Charlotta Stamblock; [2022]
    Nyckelord :Green marketing; Corporate image; Consumer behavior; Packaging design and Sustainability; Grön marknadsföring; Företagsimage; Konsumentbeteende; Förpackningsdesign och Hållbarhet;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har intresset för hållbarhet ökat avsevärt, där miljömedvetna produkter efterfrågas allt mer i samhället. Då ett socialt ansvar har vuxit fram hos konsumenterna behöver även marknaden anpassa sig till denna efterfrågan. LÄS MER

  5. 5. Det gröna gapet : En tvärkulturell flerfallsstudie om huruvida konsumenter i Sverige, Ungern och Marocko konsumerar kläder på ett hållbart sätt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Aya Bolakhrif; Sara Dahlfors; [2022]
    Nyckelord :the green gap; consumer behavior; sustainability; clothes; Sweden; Hungary; Morocco; gröna gapet; konsumentbeteende; hållbarhet; kläder; Sverige; Ungern; Marocko;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av världens mest förorenade industrier och har en stor negativ miljöpåverkan. Medvetenheten och intresset av miljöfrågor ökar samtidigt som det finns en ovilja hos konsumenter att köpa hållbara produkter, vilket kallas ”det gröna gapet”. LÄS MER