Sökning: "Miljön som den tredje pedagogen"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden Miljön som den tredje pedagogen.

  1. 16. Reggio Emilia i tanke och handling i en svensk förskolekontext : - Pedagogers förståelser av begreppen "Det rika barnet"och "Miljön som den tredje pedagogen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Marianne Andersson; Carola Lindholm; [2017]
    Nyckelord :Reggio Emilia; pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om hur centrala begrepp inom Reggio Emilias filosofi omsätts i tanke och handling i tre svenska Reggio Emilia förskolor. Med hjälp av ett fenomenografiskt perspektiv vill vi få kunskap om pedagogers uppfattningar kring begreppens innebörd och hur de i så fall menar att det inverkar på barn i praktiken. LÄS MER

  2. 17. Sluta flytta runt saker hela tiden! : En vetenskaplig essä om utmaningar i förskolans innemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Ingebrigtsen; [2017]
    Nyckelord :Preschool; Aristotle; episteme; techne; phronesis; Foucault; Reggio Emilia; the environment; the third educator; Förskola; Aristoteles; episteme; techne; fronesis; Foucault; Reggio Emilia; miljön; den tredje pedagogen;

    Sammanfattning : Title: Stop moving stuff around all the time! - A scientific essay about the challenges in the preschool indoor environment  My scientific essay is based on a series of events in which I believe that both I and my colleague was unprofessional and did not have the children’s best interest at heart. The events took place in my professional career as an unskilled educator. LÄS MER

  3. 18. Den tredje pedagogen : En studie om den inre lärmiljön i en förskola inspirerad av Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Tina Bernevik; Larisa Sagdati; [2017]
    Nyckelord :Design för lärande; design i lärande; förskolans lärmiljö; Reggio Emilia; socialsemiotiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar vilka förutsättningar lärmiljön på förskolor inspirerade av Reggio Emilias filosofi erbjuder för barns meningsskapande. Reggio Emiliafilosofin kan sammanfattas som ett förhållningssätt där man ser barnet som kompetent och utforskande. LÄS MER

  4. 19. Fint att du gjorde det här men... : En studie om roller och barns möjlighet till identitetsskapande i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Sofia Idebäck; [2016]
    Nyckelord :Identity positions; roles; subjectivity; listening pedagogues; environment; material; language; Identitetspositioner; roller; subjektskapande; lyssnade pedagoger; miljö; material; språk;

    Sammanfattning : Med den här studien vill jag skapa bättre förutsättningar och djupare förståelse av vår pedagogiska praktik samt förstå hur olika identitetspositioner och roller skapas utifrån miljö, material och pedagogers förhållningssätt i form av språk. Studien har lyssnandet, synen på det kompetenta barnet och miljön som den tredje pedagogen i fokus av beaktandet i barns lärprocesser och identitets- och subjektskapande. LÄS MER

  5. 20. Torget som estetisk verksamhet : En kvalitativ studie om verksamheten på två förskolors Torg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frida Karlsson; Emelie Rüdén; [2016]
    Nyckelord :Lärandemiljö; Förskola; Reggio Emilia; Torg; Estetik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur två förskolor i samma kommun använder sina Torg och hur de estetiska uttrycksformerna gestaltas. Studien är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer och observationer som insamlingsmetod. LÄS MER