Sökning: "Miljöns betydelse för läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Miljöns betydelse för läsning.

  1. 1. Parallella världar och föräldralösa barn : En jämförande analys av Astrid Lindgrens Mio, min Mio och Ylva Hällens Sagan om ljusbäraren

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lisen Svensson; [2023]
    Nyckelord :astrid lindgren; ylva hällen; parallella världar; barn- och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker två litterära verk, Astrid Lindgrens Mio, min Mio från 1954 och YlvaHällens Sagan om ljusbäraren från 2016, med syfte att jämföra dem utifrån olika teman somdykt upp i genreforskningen. Båda böckerna behandlar en ung protagonist som bor i fosterhemoch färdas till en annan värld för att hitta sitt ursprung och utföra ett viktigt uppdrag. LÄS MER

  2. 2. “Det är vi som måste erbjuda barnen, det är vårt uppdrag” : En studie om pedagogers uppfattningar gällande den fysiskamiljöns påverkan på barns läsintresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Drotz; Desirée Vikberg; [2019]
    Nyckelord :barnlitteratur; emergent literacy; läsintentioner; miljö; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka den fysiska miljöns betydelse för barnens intresse gällandeläsning i förskolan. Studien har pedagogers inställning till läsning och läsmiljö som fokus.Undersökningen utfördes med förskollärare från fem olika förskolor inom samma kommun. LÄS MER

  3. 3. Förskolebibliotek : Hur förskollärare skapar och använder litterära miljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :My Midenius; Kristin Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :preschool library; literary environments; frame factors; reading; participation; förskolebibliotek; litterära miljöer; ramfaktorer; läsning; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra några förskollärares erfarenheter av att skapa och använda litterära miljöer i förskolan för att främja barns intresse för läsning och barnlitteratur. Studien utgår från begreppet förskolebibliotek, samt hur förskolorna arbetar för att skapa miljöer med fokus på läsintresse. LÄS MER

  4. 4. Literacy i förskolan : En enkätundersökning om förskollärares metoder av att arbeta med läs- och skrivundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Sundén; [2016]
    Nyckelord :enkätundersökning; literacy; förskollärare; förskolan; arbetsmetoder; pedagogik; läsning och skrivning;

    Sammanfattning : Grunden till undersökningen ligger i behovet i att barn ska kunna kommunicera med varandra för att gå vidare och utvecklas i samhället. Literacy fogar samman olika delar i kommunikationen som människor gör med varandra då denna studie avgränsar sig i läsning och skrivning. LÄS MER

  5. 5. Litteraturens plats och läsningens betydelse i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Lundahl; Therése Blennerup; [2014]
    Nyckelord :critical literacy; förskola; förskoleklass; litteracitet; litteratur; läsförståelse; läsning;

    Sammanfattning : Skolverket (2011) har visat på att svenska skolbarns läskunskaper sjunker. Syftet med vår studie är att undersöka litteraturens och läsningens plats i förskola och förskoleklass samt utifrån pedagogers föreställningar om litteratur och läsning få förståelse för vilken betydelse deras ställningstaganden har för barnens litteracitet. LÄS MER