Sökning: "Min Bach"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden Min Bach.

  1. 6. Låt hjärnan vara med! : Ett arbete om vikten av koncentration vid övning och framförande

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Bahareh Ahmadi; [2017]
    Nyckelord :Piano; övning; musik; framförande; hjärna; koncentration;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur jag med hjälp av den kognitiva neurovetenskapens forskning om hjärnans koncentrations- och uppmärksamhetsförmåga, kan förbättra och effektivisera min instudering och framförandet som pianist av tre verk med tre skilda speltekniska krav från tre olika tidsepoker. Jag har strävat efter att hitta metoder för att kontrollera min koncentration och uppmärksamhet bättre vid övning och framförande. LÄS MER

  2. 7. I Bachs anda : Att på cembalo spela Bachs preludium b-moll ur Das Wohltemperierte Klavier I föratt lyckas spela verket på piano.

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Nigar Charkazova; [2017]
    Nyckelord :J. S. Bach; Das Wohltemperierte Klavier; cembalo; piano; interpretation;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att utvecklas som Bach-interpret på piano genom att först studera verken på cembalo. Förutom på interpretationsfrågor hade jag i min undersökning även fokus på fingerteknik samt uttrycksmässiga utmaningar i Bachs Das Wohltemperierte Klavier  (1722) preludium b-moll ur bok I. LÄS MER

  3. 8. Milkov, Koppel, Bach. Ett sökande efter en övergripande och flexibel övningsmetodik på marimba och vibrafon

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Eliasson Carl-Johan; [2016-09-30]
    Nyckelord :J S Bach; Theodor Milkov; Anders Koppel; Marimbateknik; Vibrafonteknik; Transparent Fluidity; Marimba; Vibrafon;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur man kan använda Theodor Milkovs övningsmetodik ”Transparent Fluidity” i sin instuderingsprocess av J. S. Bachs Preludie ur Cello svit no.5 i C-moll samt Anders Koppels Toccata för marimba och vibrafon. LÄS MER

  4. 9. Chaconne : modern stråke vs. barockstråke

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Michelle Barth-Croon; [2016]
    Nyckelord :Johann Sebastian Bach; Chaconne; barockstråke; modern stråke; stråkteknik; stråkföring; Barockmusik; ”A treatise on the Fundamental Principles of Violin Playing”; ”Interpretation of Early Music”; Francis Xavier Tourtes violinpartita; Leopold Mozart; Robert Donnington;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om min upplevelse av att spela Johann Sebastian Bachs Chaconne med en barockstråke och med en modern stråke. Den handlar också om huruvida detta påverkar mitt val av hur jag väljer att spela stycket på i slutändan. På ett tidstroget sätt eller på ett modernt sätt. LÄS MER

  5. 10. Bach: Cellosvit No. 5 : ur en trombonists perspektiv

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Herman Appelgren; [2016]
    Nyckelord :Trombon; Johann Sebastian Bach; barocken; barockmusik; utgåvor; drillar; arrangering; andning;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om första satsen ur Johann Sebastian Bachs Cellosvit no. 5 (BWV 1011), skrivet ur en trombonists perspektiv. Arbetet behandlar främst vad man måste ta hänsyn till om man ska anpassa stycket för framförande på trombon, samt skillnader mellan olika utgåvor och jämförelse av dessa mot urtexten. LÄS MER