Sökning: "Min syn på svenskämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Min syn på svenskämnet.

  1. 1. Trygga elever talar mer : Lärare och elevers erfarenheter av talängslan – Årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :talängslan; trygghet; muntlig framställning; retorik; klassrumsklimat; lärsituation; svenskämnet; social fobi; F-3;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysa talängslan ur både elev- och lärarperspektiv, samt hur undervisning i muntlig framställning bedrivs i svenskämnet, i årskurs 1–3. Muntlig framställning är en central del i all undervisning under hela skolgången där elevers språkliga och kommunikativa förmåga ska stärkas. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta eller att inte arbeta med klassiker, det är frågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Hillman; [2022]
    Nyckelord :klassiker litteraturdidaktik litteraturundervisning receptionsteori svenskämnet ämneskonception;

    Sammanfattning : Med detta examensarbete har jag för avsikt att undersöka klassikers didaktiska funktion i svenskundervisningen både ur ett lärarperspektiv och ett elevperspektiv på högstadiet. För att undersöka området har jag använt mig av de kvalitativa forskningsmetoderna lektionsobservation och intervju med både lärare och elever. LÄS MER

  3. 3. Att välja rätt är inte lätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Louise Pålsson; [2018]
    Nyckelord :skönlitteratur; litteratururval; litteraturundervisning; literacy; läsning; Svenska 1; Svenska 2; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med och utgångspunkten för denna uppsats var att undersöka gymnasielärares resonemang om urval av skönlitteratur till undervisningen i Svenska 1 och Svenska 2. De två frågeställningar som undersöktes och besvarades handlar dels om vilka didaktiska överväganden som lärare gör i samband med litteratururvalet, dels om hur lärarna uppfattar de delar av svenskämnets styrdokument som rör läsning och arbete med skönlitteratur. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitets påverkan på elevers lärande och klassrumsklimat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Jönsson; [2018]
    Nyckelord :aerob träning; fysisk aktivitet; klassrumsklimat; kognitiv utveckling; koncentration; lärande; SO-ämnena; stress;

    Sammanfattning : Barnfetma är ett av de största folkhälsoproblemen i detta århundrade och svenska barn blir mer stillasittande. Med hjälp av fysisk aktivitet kan barnen få en bättre hälsa samtidigt som det gynnar deras kognitiva utveckling. LÄS MER

  5. 5. -”Va´ saru, saru?” : En kvalitativ undersökning om lärares attityder till talspråket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Annie Wixe; [2017]
    Nyckelord :spoken language; language attitudes; talspråk; språkattityder;

    Sammanfattning : The aim of my thesis is to map out the attitudes and opinions of professional and future teachers in relation to the spoken language. The study has been conducted through an initial survey that was followed up by four in-depth interviews, two with professional teachers and two with prospective teachers. LÄS MER