Sökning: "Mina Åberg"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Mina Åberg.

  1. 1. En studie om barns interaktion och samspel i mötet med digitala lärmiljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Åberg; [2018]
    Nyckelord :Förskola; digital lärmiljö; interaktion; teckensystem; didaktisk design;

    Sammanfattning : Vi lever i en allt mer digitaliserad vardag och samhällsförändringen från industrisamhället till ett informations- och tjänstesamhälle skapar nya utmaningar för hur vi ser på lärandet idag. Pedagoger i förskolan har till uppgift att arbeta med digitala verktyg tillsammans med barnen och bidra till utvecklingen av deras intresse för olika medier. LÄS MER

  2. 2. När Alfons Åberg knackar på i klassrummet - Undervisning utifrån skönlitterära böcker i meningsfulla sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Sörensen; [2016]
    Nyckelord :fantasi; kreativitet; lekfullt lärande; meningsskapande; motivation; nyfikenhet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om barns tankar kring undervisning som jag bedrivit tillsammans med elever i årskurs 1 under en av mina VFU-perioder. Syftet med studien är att undersöka och beskriva elevernas uttalade upplevelser kring de undervisningssituationer som utgick från Gunilla Bergströms berättelser som handlar om Alfons Åberg. LÄS MER

  3. 3. "Sara vill inte att jag sak vara med" : En vetenskaplig eddä om värdegrundsarbete i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Fernanda Calace Cardeo; [2015]
    Nyckelord :Preschool; democracy; values; power; norm; peer culture; conflict management; bullying; Förskola; demokrati; värdegrund; makt; normen; kamratkulturer; konflikthantering; mobbning;

    Sammanfattning : Min essä bygger på tre egenupplevda händelser som speglar den verklighet som jag möter i min vardag som förskollärare. De två första handlar om hur ett barn utesluter och rent av mobbar ett annat barn. Jag har svårt att vara passiv i dessa situationer och vet inte om jag har agerat rätt. LÄS MER

  4. 4. ”Läraren öppnar dörren och visar kunskapen, men du måste också gå in” : En kvalitativ studie om nyanlända elevers upplevelser av sin elevidentitet i mötet med den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Åberg; [2015]
    Nyckelord :identitet; lärare; nyanlända elever; elevidentitet; kultur;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning har varit att se hur nyanlända elever upplever att deras olika identiteter aktiveras och omskapas i mötet med Sverige i form av den svenska skolan och dess lärare. Jag har genomfört fem intervjuer på en gymnasieskola. LÄS MER

  5. 5. ”Vi har ju en skolgård!” : ett gestaltningsförslag framtaget för och med högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Julia Åberg; [2012]
    Nyckelord :högstadiet; medverkan; skola; skolgård;

    Sammanfattning : I arbetet visas hur en gestaltning av en skolgård för högstadiet kan tas fram, med Stavsborgsskolan i Nacka som exempel. Till grund för förslaget ligger arbete med berörda elever i form av två dagars idéverkstäder, varav i den ena även skolpersonal och kommuntjänstemän deltog. LÄS MER