Sökning: "Minnestest ord"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Minnestest ord.

  1. 1. Undersökning av kognitiva effekter av flerspråkighet : Skillnader i minneskapaciteten mellan enspråkiga och flerspråkiga elever

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Silvia Steifo; Burcin Mutlu; [2021]
    Nyckelord :Enspråkighet; flerspråkighet; minneskapacitet; korttidsminne; primacy recency effekt; associering;

    Sammanfattning : Denna c-uppsats undersöker korttidsminnets kapacitet hos enspråkiga och flerspråkiga ungdomar. Studiens syfte är att undersöka om det finns en skillnad i korttidsminnet mellan enspråkiga och flerspråkiga. Denna c-uppsats är en kvantitativ studie som använder ett minnestest som datainsamlingsmetod vilket utgår från free recall metoden. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg som lärresurs - En nexusanalys av det digitala ordinlärningsverktyget Quizlet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hugo Wigbrand; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Digitalt verktyg; Historisk kropp; Interaktionsordning; Medierad diskursanalys; Nexusanalys; Ordinlärning; Situationens diskurser;

    Sammanfattning : I förevarande studie analyseras ett ordinlärningsexperiment i årskurs 7 med syftet att undersöka det digitala verktyget Quizlets potential för elever att lära sig spanska ord. Två likartade klasser fick använda sig av två olika ordinlärningsmetoder, digitalt via Quizlet respektive analogt med penna och papper. LÄS MER

  3. 3. Kan vi lukta oss till ett bättre minne?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Minna Cederholm Rönnbrand; Anna Ekelund; [2017]
    Nyckelord :lukter; luktsinne; återkalla minnen; Social Sciences;

    Sammanfattning : A growing number of studies report relations between memory and smell. The present study aimed to identify differential effects of same and different smells on word learning and recognition memory, in addition to investigate the difference between pleasant and unpleasant smells. LÄS MER

  4. 4. Skriva för hand eller på dator? : En jämförande studie mellan analoga och digitala verktyg som hjälpmedel vid ordinlärning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Karlsson; Ida Jönsson; [2017]
    Nyckelord :Ordinlärning; inlärningsverktyg; handskrivning; maskinskrivning; IT i skolan;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att jämföra ordinlärning som sker med digitala verktyg (digital ordbok och maskinskrivning) och ordinlärning som sker med analoga verktyg (tryckt ordbok och handskrivning). Studiens fokus och relevans är IT inom skolan snarare än ordinlärning som sådan. LÄS MER

  5. 5. Attention Process Training kontra sedvanliguppmärksamhetsträning i tidigt skede av hjärnskaderehabilitering : - en analys av påverkan på svarsmönster i Rey Auditory Verbal Learning Test

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Simon Nuss; [2016]
    Nyckelord :Rey Auditory Verbal Learning; Attention Process Training; processmått; hjärnskada; rehabilitering; uppmärksamhetsträning; svarsmönster; RAVLT; free recall; uppmärksamhet; minnestest; verbalt minne; arbetsminne;

    Sammanfattning : Utifrån teorin att bristande eller inadekvata uppmärksamhetsfunktioner kan visa sig i form av instabila svarsmönster på testet Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) undersöktes effektiviteten av ett intensivt uppmärksamhetsträningsprogram (APT) genom att studera svarsprotokoll från RAVLT av 60 patienter i det akuta skedet (<1 år) av rehabilitering efter hjärnskada. Tre testtillfällen undersöktes: före träning, efter träning samt som uppföljning sex månader efter avslutad behandling. LÄS MER