Sökning: "Minoritetsspråk i sverige"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden Minoritetsspråk i sverige.

  1. 21. Minoritetsspråk och biblioteket : En komparativ analys av minoritetsspråkens ställning i samhället och på biblioteket i Sverige och Finland

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jonna Stenlund; [2014]
    Nyckelord :Library; national minorities; minority languages; Sweden and Finland;

    Sammanfattning : The following thesis in library- and information science is a qualitative, comparative analysis of the relationship between the minority populations in Sweden and Finland and the library. The objective with the thesis is to investigate how the state is working to promote minority groups at the library and what lead to today’s situation. LÄS MER

  2. 22. UNGEFÄR LIKA BRA Undersökning av en språkbytesprocess bland ungdomar i en internationell miljö

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marie Rydenvald; [2013-03-15]
    Nyckelord :språkbyte; språkbevarande; modersmål; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Elever på internationella skolor lever och verkar i en flerspråkig miljö, vilket påverkar deras språkanvändning. Uppsatsen har sin grund i frågorna; Hur ter sig elevernas språkliga situation i den flerspråkiga miljö vari de lever? Hur definieras begreppet modersmål? Vad betyder begreppet förstaspråk? Vad är tvåspråkighet? Vem är flerspråkig? Hur kommer det sig att individens modersmål ersätts som starkaste språk av ett andra- eller främmandespråk? Vad bidrar till att modersmålet förblir starkt trots många år i ett annat land? Vad är egentligen en språkbytesprocess? Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka faktorer som bidrar till språkbyte och språkbevarande i en språkbytesprocess bland ungdomar i en internationell miljö. LÄS MER

  3. 23. Lärarperspektiv på undervisningsspråkets inverkan på matematikutvecklingen hos tvåspråkiga elever i Libanon och i Sverige

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mirna Elmasri; [2012]
    Nyckelord :andraspråk; begreppsförståelse; flerspråkighet; främmande språk; majoritetsspråk; matematikundervisning; minoritetsspråk; modersmålets betydelse; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Med föreliggande studie vill jag ta reda på vilka argument tvåspråkiga lärare, i Sverige och i Libanon, anför om syftet att bedriva tvåspråkiga elevers matematikundervisning på majoritetsspråket, svenska, respektive det främmande språket, engelska. Ett annat syfte är att undersöka vad lärarna finner för inverkan på kunskapsutvecklingen i matematik. LÄS MER

  4. 24. På mitt modersmål : En kvalitativ studie av biblioteksanvändare med samiska, finska och meänkieli som modersmål

    Master-uppsats, Institutionen för ABM

    Författare :Sanna Gunnare; [2012]
    Nyckelord :Public libraries - Sweden; Linguistic minorities - Sweden; Finnish language; Tornedalen; Sami language; Folkbibliotek - Sverige; minoritetsspråk; sverigefinska; finska språket; meänkieli; samiska språk;

    Sammanfattning : The aim of this study is to show how some persons with one of the Swedish national minority languages as mother tongue use a library with regard to their mother tongue and culture. The research questions are: How do Sami-speaking, Finnish-speaking and Meänkieli-speaking (Tornedalen Finnish-speaking) persons use a library with regard to their mother tongue and their culture? What aspects do they find important in this use? As a theoretical frame I have used Marianne Andersson and Dorte Skot-Hansen’s model of the functions of the local library and Will Kymlicka’s theory of the value of maintenance of minority cultures. LÄS MER

  5. 25. Att undervisa romska elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Fischer; [2011]
    Nyckelord :minoritetsundervisning; modersmålsundervisning romani chib; romska elevers skolgång;

    Sammanfattning : Sedan år 2000 är romer tillsammans med fyra andra grupper erkända som etniska minoriteter i Sverige, vilket fått konsekvenser bland annat för modersmålsundervisningen i skolorna runt om i landet. Genom examensarbetets intervjuer framkom att det finns en paradox kring bevarandet av kulturell särart och samtidig integration, där skolans personal ställer sig frågande till hur man ska möta en främmande tradition. LÄS MER