Sökning: "Minoritetsspråk och identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Minoritetsspråk och identitet.

  1. 1. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER

  2. 2. “As long as there are Sweden Finns then there should be a need” : A Qualitative Study of Finnish Revitalisation Initiated by the Sweden Finnish Youth Organisation

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Linnéa Backvall; [2023]
    Nyckelord :Language revitalisation; Sweden Finns; Finnish; Sweden Finnish; national minorities; minority languages; minority youth; new speakers; interviews; COD model; identity; Språkrevitalisering; sverigefinnar; finska; sverigefinska; nationella minoriteter; minoritetsspråk; minoritetsungdomar; nya talare; intervju; motivation; COD-modellen; identitet;

    Sammanfattning : Young people are a central group in revitalisation efforts that aim to turn the tide of language shift for speakers of endangered languages. In the context of the five national minorities of Sweden, this thesis looks at the motivation of young Sweden Finns to participate in or lead revitalisation efforts for Finnish in Sweden. LÄS MER

  3. 3. ”Det är lite skolbaserat” : Umesamiskalärares röster om fjärrundervisningen i umesamiska och samarbetet med svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Sara Lindelöf; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; language revitalisation; learning environments; remote education; Sápmi; Umesámi.; Akttasadtjebárgguo; bïjruos; giälla eäljjuodibmie; liärruome; meälggadeåhpadibmie; Sábmie; ubmejesámien.; Fjärrundervisning; lärmiljöer; samarbete; Sápmi; språk revitalisation; umesamiska.;

    Sammanfattning : Åhpadibmien ulmmie leä máhttuob akttasadtjen jah meälggadeåhpadibmien bijrra váddiet ubmejensámien unnibelåhkkuongiällije nïnnuodit. Vuaduo jah uhttsalibmie uvddale sjiehties máhttuo vuösiete jah ájáj mah leäh guaruos guh dannie åhpadibmie urra diediedibmien bijrra váddiet. LÄS MER

  4. 4. It Feels Like Home : Linguistic repertoire and language identity among elder Tornedalians in Uppsala

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Ebba Fogelström; [2021]
    Nyckelord :Meänkieli; minority language; language ideology; family language policy; linguistic repertoire; linguistic identity; meänkieli; minoritetsspråk; språkideologi; family language policy; språkrepertoar; språklig identitet;

    Sammanfattning : Based on the accounts by four elder speakers of the Swedish minority language Meänkieli, given in October 2020, this study investigates the attitudes and sentiments among elder speakers of Meänkieli towards the languages they speak. The participants have migrated as young adults from the Torne Valley, where Meänkieli is traditionally spoken, to places in Sweden where their language use has been restricted by the lack of Meänkieli domains. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan förskola och hem : ett stöd för barns utveckling av sitt minoritetsspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Mona Nilsson Knuorre; [2020]
    Nyckelord :förskola; minoritetspråk; samiska; samverkan; språk-och identitetsutveckling;

    Sammanfattning : I förskolans uppdrag ingår att värna om och främja de nationella minoritetsspråken. Förskolan i samverkan med vårdnadshavare kan bidra till bevarandet och återupplivandet av språk och kulturer som är i minoritet eller håller på att försvinna såsom samiskan. LÄS MER