Sökning: "Mjuka frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden Mjuka frågor.

  1. 1. Digitalt mätverktyg inom HR : Mäta mjuka värden

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Anton Drugge; Viktor Nyström; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; e-HRM; HR; soft values; work environment; Arbetsmiljö; digitalisering; e-HRM; HR; mjuka värden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka möjligheter ett digitalt mätverktyg har för medarbetares välmående i att stödja HRs arbete med arbetsmiljön i små- och medelstora företag. Studien ämnar att bidra till forskning rörande digitalisering inom HR för medarbetares mjuka värden. LÄS MER

  2. 2. Cykelfrämjande åtgärder : Gävle kommuns möjlighet att främja en hållbar omställning och minska den negativa klimatpåverkan transpoter medför, genom lärdommar och insperation från Köpenhamn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Mathias Klar; Viktor Vagfalvi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka Gävle kommuns utmaningar för att bli en framgångsrik cykelstad. Kan kommunen inspereras och dra lärdommar från det arbete som bedrivits i Köpenhamn under många år. LÄS MER

  3. 3. Utilizing GPT for Interactive Dialogue-based Learning Scenarios : A Comparative Analysis with Rasa

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valdimar Björnsson; [2023]
    Nyckelord :Generative Pretrained Transformer; Rasa; Interactive Tutoring Systems; Conversational AI; Education Technology; Generativ förtränad transformator; Rasa; interaktiva handledningssystem; Conversational AI; Education Technology;

    Sammanfattning : This thesis explores the use of advanced language models, specifically OpenAI’s Generative Pretrained Transformer (GPT), in the context of interactive tutoring systems built within a Unity-based game environment. The central problem addressed is whether the recent advancements in large language models make them feasible and useful to function as tutors specifically in providing meaningful, engaging, and educationally rich user interactions on a dialogue based learning platform developed by Fictive Reality. LÄS MER

  4. 4. Att delta i ett utvecklingsarbete : Lärares professionsutveckling och känslan av motivation

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Eriksson; [2023]
    Nyckelord :professional development; development work; elementary teachers; teacher-student relation-ships; motivation; professionell utveckling; utvecklingsarbete; grundskollärare; trygghet och studiero; motivation;

    Sammanfattning : The purpose of this case study was to identify what contributes to motivate elementary teachers to make progress in their profession through development work. A secondary purpose was to find out what aspects of motivation emerge when the theme of professional development were: teacher-student relationships and strategies for a peaceful education environment. LÄS MER

  5. 5. Privat eller kommunal social hållbarhet : En komparativ studie om MKB:s och Stena Fastigheters sätt att arbeta med frågor som berör social hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Hussain Karim; [2022]
    Nyckelord :Social sustainability; sustainable development; segregation; integration; democracy; justice; diversity; social capital.; Social hållbarhet; hållbar utveckling; segregation; integration; demokrati; rättvisa; mångfald; socialt kapital.;

    Sammanfattning : I dagens samhällsplanering prioriteras den ekonomiska och ekologiska hållbarheten ofta mer än social hållbarhet. Det som inte lyfts i samma utsträckning i dagens diskurs är de sociala värdena i området, exempelvis  kulturen, människors sociala förmågor  och områdets identitet. LÄS MER