Sökning: "Moa Hedlund"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Moa Hedlund.

  1. 1. Bilderböcker och elevers läsförståelse : En litteraturöversikt om bilderbokens påverkan på läsförståelsen hos lågstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Bernström; Moa Hedlund; [2023]
    Nyckelord :Bilderbok; Läsförståelse; Strategier; Lågstadiet; F-3; Semiotik;

    Sammanfattning : Den här litteraturöversikten redogör för forskning kopplat till läsförståelseutvecklingen utifrån läsning av bilderböcker hos elever i lågstadiet. Syftet är att lyfta olika strategier som elever använder sig av när de tillgodogör sig innehållet i bilderböcker. LÄS MER

  2. 2. Att göra barn : En etnologisk undersökning om samkönade pars upplevelser av vårdens bemötande i processen till att bli föräldrar genom assisterad befruktning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Moa Hedlund; [2019]
    Nyckelord :samkönade par; homosexuella kvinnor; assisterad befruktning; vården; bemötande; upplevelse; hbtq; inkludering; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att söka förståelse för hur homosexuella kvinnor upplever bemötandet från vården under processen till att skaffa barn genom assisterad befruktning. Heteronormativitetens mallar undersöks utifrån de samkönade parens upplevelser av vården i kombination av en fenomenologiskt analysmetod och ett queerteoretisk perspektiv. LÄS MER

  3. 3. En multimodal läromedelsanalys av läroböcker i historieämnet : En analys av sex läroböcker i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karolina Hedlund; Moa Krause; [2018]
    Nyckelord :didaktik; grundskola; läroböcker; multimodal läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Läroböcker har en stark ställning och fyller viktiga funktioner i många ämnen i skolan. I och med decentraliseringen av skolan har ansvaret för läromedelsgranskning förflyttats från staten till de enskilda lärarna. Ansvaret ställer högre krav på lärarnas förmåga att kritiskt granska och välja läroböcker av god kvalitet. LÄS MER

  4. 4. ”Det är kul och få bestämma själv och ingen som säger till en” : En analys av hur personer med intellektuell funktionsnedsättning skapar mening om självbestämmande och medverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Hedlund; Moa Norman; [2015]
    Nyckelord :Meningsskapande; socialt arbete; självbestämmande; inflytande; intellektuell funktionsnedsättning; gruppbostad med särskild service; LSS;

    Sammanfattning : Bakgrund: Självbestämmande och inflytande är något som ska prägla det sociala arbetet med människor med funktionsnedsättning. Människors olika förutsättningar att kunna fatta beslut kan påverka möjligheten till medverkan i det dagliga livet. LÄS MER