Sökning: "Mobbning Etik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Mobbning Etik.

  1. 1. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER

  2. 2. Läraretik i teori och praktik : Bedömning, mobbning och konflikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Johannes Finnman; Alexandra Larsson; [2014]
    Nyckelord :Läraretik; Mobbning; Konflikthantering; Bedömning; Professionalism;

    Sammanfattning : Enligt denna undersökning identifieras läraretiken som en blandning av de tre stora områdena av etiska teorier, det vill säga konsekvensetik, pliktetik och dygdetik. Läraretik hämtar sin etik från olika områden av samhället såsom humanism, miljöetik och demokrati vilket bildar en starkt pluralistisk etik. LÄS MER

  3. 3. "Vi fattar inte det där tror jag" : En studie om hur personalen uppfattar skolans arbete för att motverka mobbning på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Olsson; Malin Landerdahl; [2013]
    Nyckelord :Mobbning; Sociala medier; Personalens uppfattning; Skolans arbete; Grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : I studien studeras hur en personalgrupp som är engagerade i antimobbningsfrågor på olika skolor uppfattar den egna skolans arbete för att motverka mobbning på sociala medier. För studien har semi-strukturerade intervjuer använts som metod. Två skolor har deltagit i studien och fyra personer ur personalen på vardera skola har intervjuats. LÄS MER

  4. 4. Etik i förskolan : Lärarstuderandes upplevelser av kränkningar och förebyggande arbete

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Nathalie Salmijärvi; [2013]
    Nyckelord :Etik-moral-förskola-kränkningar-pedagogik;

    Sammanfattning : Uppsatsens utgångspunkt ligger i att ta reda på vad det finns för kränkningar i förskolan och hur dessa yttrar sig, samt att ta reda på hur pedagogerna i förskolan kan arbeta för att motverka detta. Skillnaden mellan begreppen kränkning, diskriminering och mobbning förklaras även. LÄS MER

  5. 5. Alla har ett ansvar : Skolpersonalens syn på olika former av ansvar i antimobbningsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Svanberg; Hanna Hellström Sjöblom; [2012]
    Nyckelord :Juridiskt ansvar; Moraliskt ansvar; Mobbning; Antimobbningsarbete; Intervju;

    Sammanfattning : I läraryrket finns olika delar av yrkesetik som styr lärares handlande och inom denna etik finns olika former av ansvar. Denna studie behandlar lärares syn på ansvar kopplat till skolans antimobbningsarbete. LÄS MER