Sökning: "Modemarknad"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Modemarknad.

  1. 1. Varumärkessamarbeten, ett stöd eller del i en långsam död? : En kvantitativ studie av mer och mindre modemedvetna konsumenters upplevelser av H&M:s partnervarumärke samt framgångsfaktorer för lyckade samarbeten.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Lind; Karin Lönnberg; Emma Peres; [2020]
    Nyckelord :Co-branding; fast-fashion; luxury brands; H M; Co-branding; fast-fashion; lyxvarumärke; H M;

    Sammanfattning : Varumärket har sedan många år tillbaka utgjort en viktig strategisk resurs för många företag. I dagens samhälle råder en tuff modemarknad med många aktörer som slåss om kundens intresse. Det är därför viktigt att företagen sticker ut ur mängden och differentierar sig. LÄS MER

  2. 2. SVENSKA MODEFÖRETAGS RESONEMANG GÄLLANDE FÖRSÄLJNINGSKANALER I ETT MULTIKANALSAMHÄLLE

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sara Fägerhag; Johanna Kronqvist; Malin Rödholm; [2016]
    Nyckelord :Försäljningskanaler; multikanalförsäljning; relationsmarknadsföring; köpupplevelse; modeföretag.;

    Sammanfattning : Många företag på Sveriges modemarknad idag erbjuder en variation av försäljningskanaler. Detta har inneburit att kunder blivit bortskämda med att kunna shoppa var, när och hur de vill, vilket i sin tur lett till att förväntningar på företag blivit högre. LÄS MER

  3. 3. BERÄTTA VART DU KOMMER IFRÅN!... ELLER? - En studie om Country-of-Origin effekter på Sveriges modemarknad

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Sara Shirpey; Marina Misisca; [2015]
    Nyckelord :Country of Origin; COO-effects; Fashion brands; Consumer behavior; High and low involvement;

    Sammanfattning : Never has the world been as globalized as it is today. International products and brands are therefore also more accessible to the Swedish customers than ever before. One of the most investigated areas in the department of international business is Country of Origin. LÄS MER

  4. 4. Fashion fades, style is eternal : En studie om fast fashion, trender & konsumentpåverkan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Anisa Alekic; Alexandra Hjelte; [2014]
    Nyckelord :Trender; mode; fast fashion; snabbt mode; konsumentpåverkan;

    Sammanfattning : Syfte & forskningsfråga: Syftet med denna uppsats är att skapa en djupare förståelse för utvecklingen av dagens modemarknad och fenomenet “fast fashion” genom att analysera och undersöka trenders uppkomst, hur trender anammas av konsumenter samt konsumenters inverkan på modebranschen. Uppsatsens forskningsfråga formulerades med uppsatsens syfte i åtanke och frågan blev följande: Vad är karaktäristiskt för dagens modemarknad och vilken betydelse har konceptet “fast fashion” för marknadens utveckling? Metod: Vår uppsats är baserad på en kvalitativ forskningsmetod då vi önskade att få en djupare förståelse kring det valda forskningsämnet. LÄS MER

  5. 5. Att översätta hållbar utveckling : en fallstudie om miljöledning på 8848 Altitude

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :SOPHIE BREMHOLT; THERESE JOHANSSON; [2014]
    Nyckelord :SMEs; Hållbar utveckling; Miljöledning; Översättning; Textil- och modeföretag;

    Sammanfattning : Dagens modemarknad är präglad av hög omsättning och låga priser vilket möjliggörs genom outsourcing av produktion till lågkostnadsländer, samtidigt som hållbar utveckling får ökat utrymme i samhällsdebatten. Modeföretag ställs därför inför dilemmat att kombinera användningen av denna affärsstrategi, och simultant säkerställa att de ökade krav på ansvarstagande som ställs av samhället uppfylls. LÄS MER