Sökning: "Moderna danser."

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Moderna danser..

  1. 1. “Det kan ju vara viktigt att kunna dans” : En kvalitativ studie om niondeklassares upplevelser av dans och rörelse till musik i undervisning av idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Denis Rajkic; [2020]
    Nyckelord :Genus; Didaktik; Attityder; Dansundervisning; Takt; Rytm; Traditionella danser; Moderna danser.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att dansen och den diskursen som omger den är mångfacetterad. Dans och dansundervisning upplevs vara problematiskt utifrån faktorer som bland andra utgörs av föreställningar om genus, lärande värde, kroppsideal, fostran, marginalisering, normer, traditionella- och moderna danser. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares uppfattning om dans i skolan : Idrottslärares uppfattning om det centrala innehållet "rörlighet till musik samt dans"

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Gustaf Elgh; [2019]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; genus; tvärsnittsstudie;

    Sammanfattning : Dans ska enligt läroplanen ingå i ämnet Idrott och hälsa. Den enskilde läraren avgör hur och vad dansmomentet ska innehålla. Syftet med denna studie var att utforska idrottslärares arbete med dans i sin undervisning. En kvantitativ tvärsnittsstudie genomfördes med hjälp av en webbaserad enkät. LÄS MER

  3. 3. Rörelser till musik : Om lärarens syn på dans och dansundervisning i ämnet idrott och hälsa i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Cecilia Laag; [2016]
    Nyckelord :dans; begreppet dans; lärares danskunskaper; dansundervisning; organisation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att se hur lärare i idrott och hälsa i grundskolan definierar begreppet dans, hur deras inställning och kunskap till dans ser ut och hur de organiserar dansundervisningen. Studien bygger på följande frågeställningar: ·         Hur definierar lärare i idrott och hälsa i grundskolan begreppet dans? ·         Vilka kunskaper och inställning har lärare i idrott och hälsa i grundskolan till dans? ·         Hur organiserar lärare i idrott och hälsa i grundskolan dansundervisningen? Jag har valt att använda mig av en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Traditionella och moderna danser : hur lärare i idrott och hälsa ser på dansundervisningen på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Niama Aberkan; [2015]
    Nyckelord :dans; dans i skolan; traditionella danser; moderna danser;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att göra en kvalitativ undersökning av lärares uppfattningar och erfarenheter avatt undervisa i traditionella och moderna danser i ämnet idrott och hälsa på högstadiet. Hur arbetar lärare med dans i skolan? Vilka erfarenheter har lärare av att undervisa dans i skolan? Vilka danskategorier undervisas eleverna i? Metod Metoden som använts till denna studie är en kvalitativ metod i form av semi-strukturerade intervjuer där fyra lärare deltog. LÄS MER

  5. 5. Mitt hjärta är så glad : En kvalitativ studie om hur dans som pausaktivitet kan användas i skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Linnea Klozz; Paulina Hjalmarsson; [2015]
    Nyckelord :Danspaus; glädje; utveckling; upplevelse; hälsofrämjande; förståelse; gruppgemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare och elever upplever danspauser i klassrummet. Vi utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv där interaktion mellan människor ses som en byggsten för utveckling. Studien tog sin grund i kvalitativa intervjuer där två lärare och fyra fokusgrupper med elever genomfördes. LÄS MER