Sökning: "Modersmålets betydelse för språkinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Modersmålets betydelse för språkinlärning.

  1. 1. "Alla språk är lika viktiga" : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring deras metoder och modersmålets betydelse för att främja flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elisabeth Wolff; Astrid Grapp; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Sociokulturella perspektivet; Flerspråkighet; Modersmål; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet valdes då det finns förskollärare idag som saknar kunskaper och medvetna metoder. Det sociokulturella perspektivet användes för att tolka resultatet. LÄS MER

  2. 2. Språklig kommunikation i klassrummet : en undersökning om hur SFI-lärare ser på och använder flera språk än svenska i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Eriksson; [2020]
    Nyckelord :SFI; translanguaging; transspråkande; flerspråkighet; muntlig kommunikation i klassrummet; kodväxling; modersmålsundervisning; attityder till transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ta reda på vad fem SFI-lärare har för attityder till användandet av flerspråkighet i undervisningen samt hur de använder sig av flerspråkighet i undervisningen. Ett begrepp som präglar studien är transspråkande, vilket innebär att flerspråkighet ses som en resurs i andraspråksinlärningen. LÄS MER

  3. 3. Modersmålets betydelse för flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emine Thaqi Jashari; [2017]
    Nyckelord :Modersmål; tvåspråkighet; studihandledning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att - ur ett lärarperspektiv – undersöka vad två modersmålslärare och två svensklärare anser om modersmålets betydelse för flerspråkiga barns språkinlärning och vilka förändringar de anser skulle förbättra förutsättningarna för undervisningen. För att besvara syftet, ställs tre forskningsfrågor, som handlar om pedagogernas åsikter om modersmålets betydelse och hur de arbetar med detta vid undervisning i det svenska språket. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga elevers möjligheter till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandi Giliyana; [2014]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; svenska som andraspråk; stöttning; högläsning; skönlitteratur och grupparbete;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att göra en kvalitativ studie med klasslärare, lärare i svenska som andraspråk och modersmålslärare kring deras uppfattningar, arbetssätt med flerspråkiga elever och möjligheterna till språkutveckling samt språkinlärning på en mångkulturell skola. Jag har utfört tre semistrukturerade intervjuer med grundskollärarna och två observationer hos klassläraren i syfte att få en helhetsbild av lärarens arbetssätt och verksamhet i praktiken i ett flerspråkigt klassrum. LÄS MER

  5. 5. Mål med modersmål. En undersökning om elevers, deras föräldrars och skolpersonalens uppfattning om modersmålets betydelse för måluppfyllelse i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sylwia Wieczorek; [2010-03-11]
    Nyckelord :modersmål; språk; språkinlärning; språksvårigheter; nyanlända elever; flerspråkighet; betydelse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka modersmålets betydelse för måluppfyllelse hos polsktalande nyanlända elever i grundskolan. Ett mål är att undersöka ifall det finns skillnader hos de barn som fick studiehandledning på sitt modersmål och de som inte har fått den. LÄS MER