Sökning: "Modersmålsstöd förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden Modersmålsstöd förskola.

  1. 1. Barns modersmål i förskolan : En studie om hur olika ramfaktorer påverkar förskollärares realiseringsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Sjöstedt; Julia Mansfield; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; modersmål; barns modersmål; realiseringsarbete; förskollärare; ramfaktorer; läroplansteori; utbildning; undervisning; flerspråkighet; läroplanen; läroplansmål; föräldrasamverkan; språk;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie synliggörs förskollärarnas arbete kring läroplansmålen om modersmål i förskolan. Syftet med studien är att genom intervjuer med förskollärare utveckla kunskap om hur de transformerar och realiserar läroplanens mål kring barns modersmål och flerspråkighet i förskolan, hur förskollärarna upplever att det är att realisera de här läroplansmålen samt hur samverkan med hemmet kan vara ett stöd. LÄS MER

  2. 2. Omorganisation av modersmålsstöd i förskolan : En kvalitativ studie om hur en grupp rektorer omorganiserar modersmålsstöd i förskolan efter förskolans behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tina Andersson; Maria Gräntz; [2022]
    Nyckelord :Rektor; modersmål; pedagog; modersmålsstöd; språkstödjare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur en grupp rektorer har genomfört en omorganisation av modersmålsstödet i en specifik kommuns förskolor. Studien utgår från ramfaktorteorin där fokuset ligger på vilka ramar rektorerna har att förhålla sig till när de omorganiserar modersmålsstödet i den aktuella kommunen. LÄS MER

  3. 3. Det är det här blandspråket som finns i kommunen, att man blandar en mening på finska och en på svenska eller till och med blandar ord från båda språken i samma mening : En kvalitativ studie om förskolans utmaningar i en flerspråkig gränskommun

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Helena Abrahamsson; Tommi Maijanen; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; gränskommun; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : I förskolans uppdrag ingår det att barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Med denna studie vill vi synliggöra de språkliga utmaningarna som pedagogerna ställs inför i en gränskommun i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Hur ska jag stödja barnet språkligt : en vetenskaplig essä om en pedagogs svårigheter att kommunicera med ett andraspråkigt barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johanna Engström; [2020]
    Nyckelord :preschool; bilingual; support in mother tounge; non-verbal resources; communication; förskola; tvåspråkig; modersmålsstöd; icke-verbala resurser; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä har sin utgångspunkt i en gestaltning som speglar mina svårigheter i att språkligt stödja ett andraspråkigt barn. Gestaltningen beskriver olika händelser inom en förskoleverksamhet där jag försöker kommunicera med barnet. LÄS MER

  5. 5. Modersmål är inte enbart ett hemspråk - Föräldrars syn på modersmålsstöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olivia Lehti; Annette Kyeswa; [2020]
    Nyckelord :flerspråkig förskola; föräldraperspektiv; minoritetsspråk; modersmålsstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vårdnadshavarnas perspektiv på modersmålsstödet i finska i förskolan, samt hur involverade de känner sig i det språkstödjande arbetet. Tidi-gare forskning har främst studerat förskolepersonalens synvinkel, det finns heller inte särskilt mycket undersökningar om statens stöd för att bevara de nationella minoriteter-na. LÄS MER