Sökning: "Modersmålsundervisning enkät"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Modersmålsundervisning enkät.

  1. 1. Skönlitteratur i modersmålsundervisning : - nyckeln till djupförståelse om omvärlden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dorota Tubielewicz Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Modersmål; skönlitteratur; didaktik; förförståelse; TCK;

    Sammanfattning : I studien undersöks skillnaden mellan hur en grupp gymnasieelever som ges ingen elleromfattande bakgrundsinformation tenderar att förstå och bearbeta budskapen i den polskateaterpjäsen Vår klass (Nasza klasa) av Tadeusz Slobodzianek.Några elever får göra tolkningar utifrån sina tidigare erfarenheter och genomtidigare inhämtad kunskap medan andra får en omfattande förförståelse som tillhandahållsav den vägledande läraren/intevjuaren. LÄS MER

  2. 2. MODERSMÅLSUNDERVISNING I GRUNDSKOLAN ur ett lärar- och elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Flor Huamantumba; [2020-01-08]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsundervisning; attityder till modersmål; arbetssätt i modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras praxis för modersmålsundervisning i grundskolan. Studiens syfte är att undersöka hur modersmålsundervisningen genomförs i grundskolan, sett från elev- respek-tive lärarperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att läsa modersmål eller inte, det är frågan : andraspråkstalande gymnasieelevers inställning till modersmålet och modersmålsämnet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Kristina Gehrmann; [2020]
    Nyckelord :modersmål; modersmålsundervisning; svenska som andraspråk; flerspråkighet; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Svenskan har aldrig varit det enda språket i Sverige. Paletten av språk har ökat, och idag har ungefär en tiondel av landets invånare ett annat modersmål än svenska. I grund- och gymnasieskolan har omkring 25 procent av eleverna en bakgrund i andra länder, och om vissa kriterier uppfylls har dessa rätt till modersmålsundervisning. LÄS MER

  4. 4. Lived Experiences of a High-Status Language in a Low-Status Medium : Swedish Bilingual Students’ Investment in English Mother Tongue Instruction

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Scarlett Mannish; [2019]
    Nyckelord :Cultural Capita; Language Hegemony; Investment; Lived Experiences; Monoglossic Practices; Mother Tongue Instruction; Third Space;

    Sammanfattning : Sweden is one of few countries offering mother tongue instruction (MTI) to students in compulsory education with a native language other than Swedish. Traditionally research has focussed on the benefits of MTI as a space for the development of minority languages despite the logistical and ideological hindrances in execution that have resulted in the subject’s low status. LÄS MER

  5. 5. En nation – mer än hundra språk. En studie om interkulturella förhållningssätt i den svenska grundskolan idag utifrån ett elevperspektiv.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Clara Persson; [2014]
    Nyckelord :identitet; modersmål; flerspråkighet; interkulture;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bland andraspråkselever på mellan- och högstadiet undersöka attitydentill det egna modersmålet samt till svenskan. Ytterligare ett syfte med studien är att undersökai vilken grad elever använder modersmålet under lektionstid samt i vilken grad eleverna ärmedvetna om det som forskningen visat, nämligen att modersmålet är en tillgång vid tillägnandeav ämneskunskaper såväl som språkkunskaper. LÄS MER